17 juni

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Anders Hvidfeldt
Nyhetskrönika
Anders Hvidfeldt, Presschef

Publicerad 4 oktober 2013 10:55 - Uppdaterad 21 januari 2014 10:59

Engagemanget är otroligt

Över 250 artiklar i gammelmedia, men också 2400 tweets och inlägg i mer än 40 bloggar. Det är en del av medieutfallet för dokumentärserien Kommunpampar. Vågar nog påstå att det aldrig tyckts och skrivits så mycket om SVT som just nu.

De sociala mediernas framväxt har gjort att allt fler i publiken tar chansen att säga sin mening om SVT:s programutbud – och det är verkligen inget fel på engagemanget. Det är Kommunpampar om något ett lysande exempel på.

Under en vecka, från den 23 september till den 1 oktober, läste jag i princip alla tweets om Kommunpampar, och noterade samtidigt vilket tonläge de hade. Förväntade mig inget jättejubel om en serie som följde fyra för det stora flertalet okända lokalpolitiker bakom kulisserna. Men pilutta mig så fel jag hade.

Hela 40 procent av alla som twittrade var mycket positiva till serien och endast 12 procent uttalat negativa. Resterande 48 procent kunde bokföras som neutrala, twittrare som tipsade eller skrev om Kommunpampar utan att fälla några egentliga värdeomdömen.

Arga doktorn är ett annat nytt program i höstens SVT-tablå som engagerar publiken. Det märks direkt om man studerar vad som händer i sociala medier på torsdagskvällarna.

Knappt hinner Björn Bragée, arga doktorn himself, visa sig i rutan förrän Twitter-staplarna i SVT:s sociala medier-verktyg Notified skjuter i höjden likt Turning Torsos.

Sedan starten i slutet av augusti har Arga doktorn genererat mer än 1000 tweets, samt inlägg i 125 bloggar och 21 forum. Otroliga siffror.

Välproducerade dramaserier får inte oväntat också igång den allt mer twittrande SVT-publiken. Det är om något andra säsongen av Bron bevis för. De senaste två veckorna har Bron analyserats, recenserats och hyllats i 155 bloggar och uppemot 1000 tweets.

Några exempel: ”Bron kan nog vara den grymmaste serien jag sett. Kärlek!”, ”Ett lesbiskt lärare-elev-drama i Bron. SVT förtjänar choklad och hångel i mängder” eller ”Det är värt att betala tv-licensen bara för Bron. Riktigt jävla bra!”.

För att inte tala om den veritabla explosion som Homeland orsakade när serien gjorde comeback i måndags kväll. På en kort stund smällde det bara till på framför allt Twitter, med övervägande positiva tweets.

En fruktansvärt bra dramaserie, tyckte många. Underbart att SVT sänder höstens Homeland-avsnitt redan dagen efter att de visas i USA, menade andra.

Att publiken tycker Homeland är gastkramande råder den heller ingen tvekan om. Faktiskt på gränsen till outhärdligt spännande, för att citera twittraren Nina som såg dramat tillsammans med sin granne, allt för att hålla nerverna i styr: ”Man behöver någon att ventilera med för att undvika hjärtattacker”.

Twittraren Johanna löste ”problemet” på sitt eget sätt. Hon såg Homeland on demand, på SVT Play. Skälet: hon hade ”mer kontroll” där och kunde pausa ibland när det blev för läskigt.

247.e602927b0367954b71afe602927b0367

0 gillar detta

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör