21 november

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Eva Hamilton
Ledarkrönikan
Eva Hamilton, VD

Publicerad 31 maj 2013 14:37 - Uppdaterad 20 januari 2014 14:38

Lilla Aktuellt utvidgas nästa år

”Allt började i Husby, där Amina och Abdalla bor”.

Så inleder Lilla Aktuellt sitt nyhetsinslag efter andra natten av bilbränder och stenkastning.  Amina med allvarligt 10-årigt ansikte:

- Jag blir rädd, känner mig som jag är i fara.

”Många som bor här kommer från andra länder och många har flytt från krig. Och då känns stenkastningen och bränderna ännu värre”, förklarar Lilla Aktuellt.

Det är en rak och saklig nyhetsrapportering.

En annan nyhet i veckan har handlat om de nya reglerna för friskolan. I Lilla Aktuellt sammanfattas koncist de nya reglerna :” De är till för att kolla att ägarna menar allvar med att driva en skola och att de är bra på pengar”. Javisst! 

Där finns också inslaget om Champions League, intervjun med Eric Saade och snabb synk med Claes JB Löfgren i Syrien. Nyhetsvärderingen utgår från målgruppen.

Sen något år sänder SVT Lilla Aktuellt i Barnkanalen sex dagar i veckan. Safa Safyiari, chef för Barnkanalen, pekar på Lilla som ett av skälen till varför gruppen 7-11-åringar mot alla odds ökar i Barnkanalen. 200 000-300 000 följer Lilla Aktuellt varje dag. 

Slutsatsen i den pågående programplaneringen inför 2014 är given: Nästa år kommer vi att utvidga den dagliga sändningstiden för Lilla Aktuellt till 15 min! Ett av SVT:s viktigaste nyhetsprogram.

Barnprogrammen står för drygt 5000 timmar av SVTs totala sändningstid, mer än 20 procent. Vartannat barn mellan tre och sex år ser på Barnkanalen. Varje dag. Men vi kan notera att rätt många av dem i allt högre grad hittar sina program via I-paden eller mobilen. En två-åring manövrerar en Iphone med stor precision. Och deras föräldrar är den första helt uppkopplade generationen.

Det ställer krav på modernisering av tjänsten som vi erbjuder i paddan och i mobilen. Vi behöver bygga om Barnspelaren så att den fungerar bättre –särskilt i mobilen.

Utbudet för de minsta är stort. Spel finns i Bonnierägda Toca Boca. Jetix, Disney Channel, Nickelodeon, Toon Disney, Boomerang, Playhouse Disney är alla ägda av amerikanska mediahus. Mycket få program är producerade på svenska, med svenska barn i svenska miljöer.

Har ni sett Snoffe, Döden och jag? Gör det! Om hamstern Snoffe och den oförklarliga döden. I veckan fick Snoffes skapare i konkurrens med alla ”vuxenprogram” TV-producenternas pris för bästa foto (Camilla Skagerström) och bästa berättare ( Mats Ågren).  Också programmet Junk ( Marie Lundberg) fick pris för bästa programidé. Båda programmen producerade för och sända i Barnkanalen.

Det är nu snart sex år sedan vi beslöt att flytta alla barnprogram till Barnkanalen. Jag minns min oro inför – och efter- beslutet. Tänk om vi nu skulle förstöra den skatt som SVT:s barnsprogram utgjorde! Aftonbladet varnade för att folk inte skulle hitta programmen. Och när Dagens Nyheter några veckor efter flytten rapporterade på sin förstasida att barnprogrammen i sin nya kanal hade tappat 37 procent av publiken, ja då nästan grät jag.

Men det visade sig ganska snart att den förlorade publiken var pensionärerna, som nu belåtet satt sig tillrätta framför Gokväll, som i samma veva flyttades till SVT1. Barnen och deras föräldrar hade alla följt med till Barnkanalen. Som ökade. Och ökade.

Idag kan vi stolt konstatera att just Barnkanalen är den största bidragande orsaken till att SVT:s totala tittartidsandelar successivt ökat sedan 2008.

Barnprogrammen står för drygt 5000 timmar av SVTs totala sändningstid, mer än 20 procent. Vartannat barn mellan tre och sex år ser på Barnkanalen. Varje dag. Men vi kan notera att rätt många av dem i allt högre grad hittar sina program via I-paden eller mobilen.

247.e602927b0367954b71afe602927b0367

0 gillar detta

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör