15 december

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Lena Glaser
Ledarkrönikan
Lena Glaser, Programdirektör interaktivt utbud/plattformar

Publicerad 17 maj 2013 14:29 - Uppdaterad 30 januari 2014 17:25

Viktigast att göra rätt

Förra gången jag skrev en krönika i Vipåtv hade vi nyss lanserat linjära kanaler på webben. Den här gången är det Öppet Arkiv som sett dagens ljus. Och vilket ljus sedan! Härligt med en tjänst som alla gillar!

Vi lanserar nya paketeringar och funktioner i snabb takt nu, och det är nog så det kommer att vara de kommande åren. Publikens nya medievanor kräver nya paketeringar och erbjudanden och vi har alla möjligheter att erbjuda dem det. Vi har utbudet, vi är vana redaktörer, vi har en bra plattform och vi är förändringsbenägna- ja jag vill verkligen påstå att SVT är ett förändringsbenäget företag!

Ibland får man höra motsatsen: att det går trögt, att vi kommer från en broadcastkultur som gör det svårt för oss att anpassa oss till ”det nya” osv. Men jag tror att det är precis tvärt om! Just det vi kommer ifrån, och de steg vi hittills har tagit, ger oss utmärkta förutsättningar att förändras och utvecklas.

Det händer ju saker runt om på företaget hela tiden: nya programformat i broadcast och på webben, livesändningar på Nyhetswebben, vidareutveckling av våra interaktiva plattformar tekniskt och konceptuellt, samtidigt som vi steg för steg gör att SVT Play fungerar på allt fler apparater och skärmar.

Det händer mycket och det händer snabbt. Men händer det tillräckligt snabbt? Visst kan man alltid önska sig att saker gick snabbare. Men viktigare än att göra snabbt, är att göra rätt. Och detta leder mig till mitt favorittema: vikten av att göra strategiska och långsiktiga prioriteringar i en värld där (nästan) allt är möjligt.

Vi som sitter i programledningen befinner oss just nu i det som kallas ”centrifugen”- den årliga prioriteringen av vilka program, kanaler och tjänster vi ska satsa på det kommande året. De senaste åren har det blivit allt svårare att prioritera mellan de olika plattformarna. Vi ser ju att det pågår en förflyttning av publiken, som också möts upp av en rad nya, internetbaserade, erbjudanden från gamla och nya aktörer. Men å andra sidan: broadcast står sig fortsatt starkt och stora delar av vår publik gillar det vi erbjuder där. Vi kan helt enkelt inte bara byta, vi måste klara av att leverera på många olika sätt framöver.

Hur gick det då för linjära kanaler på webben? Om vi talar användning/ tittning/ ”klick” kan man inte säga att det går särskilt bra. Endast en liten andel av våra många Play-besökare väljer att titta på ”tablå-tv” på detta sätt. Å andra sidan: att kanalerna finns som en del av SVT Play-buketten känns som en utmärkt sak, och en ganska självklar del av det allt mer plattformsoberoende SVT-erbjudandet.

0 gillar detta