23 maj

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Helena Olsson
Ledarkrönikan
Helena Olsson, Programbeställare, Programledningen

Publicerad 15 mars 2013 14:16 - Uppdaterad 20 januari 2014 14:17

Behovet av journalistisk eftertanke

Den här våren stärker vi vår nyhetsservice till publiken på flera sätt. Häromveckan började vi sända nyheter dagtid i SVT2 och på webben. Sedan årsskiftet sänder SVT Forum ett mer direktsänt och nyhetsnära innehåll, Gomorron Sverige har nu i uppdrag att ligga närmare nyhetsdagen och rusta tittarna med vad som väntas hända i Sverige och världen under dagen som kommer.

Vi har genom nyheternas omdisponering av resurser en märkbart piggare nyhetsleverans på webben på morgnarna och längre fram i vår kommer livenärvaron på webben att utökas. Snabbare, bredare och ett mer målgruppsanpassat utbud alltså. Och allt detta som en konsekvens av en medveten och framgångsrik strategi som vi ska vara glada över.

Nyhetskonsumtionen ser i dag helt annorlunda ut än för tio år sedan. Beroende på vem du är kan du söka dig till en uppsjö nyhetskällor, när som helst under dygnet och via olika plattformar. Till det kommer att en ökande andel undviker nyheter helt hållet, medan andra i ökande grad väljer källor som bekräftar deras egna åsikter. I den här kontexten blir public service viktigare än någonsin. Vårt uppdrag är att hålla medborgarna informerade om vad som händer i samhället, då måste vi anpassa oss så att vi finns där publiken är och med ett innehåll som känns angeläget och intressant för många. För ja, en stor publik och ett brett innehåll är en förutsättning för vårt demokratiuppdrag. Och därför måste vi bli snabbare, bredare och mer tillgängliga.

Tillåt mig ändå slå ett slag för den diskussion vi måste hålla vid liv parallellt med denna utveckling. Den om innehållet i vår rapportering.

Det finns i journalistik en gräns för när snabbheten riskerar äventyra faktakollen. Det finns en gräns för när varje ny editionering kostar för mycket i nyhetsinsamling. Det finns en gräns för när ett bredare nyhetsbegrepp tenderar att urholka trovärdigheten. Och det finns en gräns för när fokus på senaste nytt går ut över sammanhang och fördjupning.

Vi är inte där och vi ska se till att inte hamna där. Och för att klara balansen måste vi längs vägen ha båda perspektiven i huvudet. I vår ska vi bland annat ytterligare tydliggöra det publicistiska uppdraget för nyhetswebben. Vad menar vi t ex med en bredare nyhetsvärdering? Talar vi om genrebredd, ett bredare tilltal eller rentav om nya relevanskrav för vad som är en nyhet i SVT? Och vad ska toppa - det senast inträffade, det största eller det egna? Alla de här valen är viktiga och ibland står vi inför målkonflikter mellan vad som genererar trafik och vad som på lång sikt stärker bilden av SVT som trovärdig och pålitlig nyhetskälla. Svaren är inte enkla men mycket är vunnet bara i medvetenheten om dessa olika dilemman. 

1 gillar detta