23 augusti

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Eva Hamilton
Ledarkrönikan
Eva Hamilton, VD

Publicerad 1 mars 2013 14:09 - Uppdaterad 20 januari 2014 14:10

Vi har tagit några rätt stora beslut

Visste ni att hälften av alla ungar under tre år är aktiva på internet? Eller att 4.9 miljoner svenskar har konton på facebook? 

Jag har just gått igenom en intensiv utbildning via Hyper Island så att jag ska bli en ” native” i det digitala samhället.  (Ha! Det är långt dit...kan jag konstatera efter att det tog en hel timme igår kväll att skicka ett foto från min mobil till min I-pad och sen placera det på startsidan. Alla olika lösenord som krävs driver mig till vansinne, särskilt när de ska innehålla såväl siffror, som stora  bokstäver och helst ett procent-tecken.)

Nå, efter tre dagars utbildning hade jag i alla fall snappat upp delar av det språk som är sprunget ur det digitala samhället. Jag lajkar, alternativt gör thumbs up.  Och jag tror verkligen på devisen ”team is everything” för att komma på och åstadkomma det oväntade, det geniala.

Utbildningen spär på min otålighet med att flytta SVT djupare in i detta alltmer interaktiva samhälle. Inte så mycket för att vi ska tvinga våra programledare att dansa Harlem Shakes (trend på twitter igår med dansande brandmän, poliser och så småningom också TV4s morgonsoffa. ) Men för att SVT också framgent ska vara den första och största källan för nyheter. Och den mest kvalificerade.

Hittills har jag nog betraktat TV4 som nyhetskonkurrent till SVT. Och så klart Ekot. Men jag börjar byta perspektiv. Den verkliga konkurrenten - åtminstone om vi talar snabbhet och genomslag - är Aftonbladet.

En tv-chef på Aftonbladet ( bara en sån sak!) säger i Dagens Media:

- När något händer i Sverige försöker folk inte hitta en vägghängd tv-apparat med en SVT-sändning. Man går till Aftonbladet där man blir uppdaterad även i rörlig bild.

Tja, nja. Tv-chefen glömde att säga att folk numera följer SVT:s sändningar både via mobilen eller datorskärmen. On demand eller linjärt. Det behövs inte någon vägghängd tv-apparat. Han glömde också att väldigt många går direkt till  vår snabba Text-TV, via valfri skärm. Och om något verkligt stort händer, ja då samlas faktiskt svenskarna framför den där vägghängda apparaten för att se just SVT:s sändningar.

Men i ett avseende har han rätt. Aftonbladet har blivit den snabbaste och största omedelbara nyhetskällan för den yngre generationen.  Thumbs down.

För att driva hela SVT in i den interaktiva, blixtsnabba, ständigt delande och nätverkande nya världen har vi under de senaste månaderna tagit några rätt stora beslut. En programdirektör för interaktivt utbud är utsedd. Programbeställare och programchefer har from programåret 2014 samma ansvar för utbud på webben, som de har för utbud i broadcast.

Vi har infört en kanalchef för webben, som har ansvar för när och hur utbudet publiceras. Och from april får SVTi en ny chef, som får uppdraget att riva väggarna mellan SVTi och divisionerna. Utöver att vara centrum för spetskompetens, får SVTi nu också ansvaret att bidra till att den interaktiva kompetensen höjs i hela företaget.

Jag ska avsluta med en annan av de deviser som jag indoktrinerades med under utbildningen förra veckan. Den är rätt trösterik:

The second mouse gets the cheese.

247.e602927b0367954b71afe602927b0367

0 gillar detta

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör