29 juni

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Lena Glaser
Ledarkrönikan
Lena Glaser, Programdirektör interaktivt utbud/plattformar

Publicerad 1 februari 2013 13:57 - Uppdaterad 30 januari 2014 17:25

Kopplar ihop det gamla med det nya

Nästa vecka lanserar SVT linjära kanaler i SVT Play- alltså SVT1, SVT2, Barnkanalen, Kunskapskanalen och SVT24. Precis så som vi är vana att se dem. Efter det ena programmet kommer det andra. I den ordning som vi har lagt dem. Tablå-TV:n- som länge förutspåtts en snar död- nu även på Internet. I en dator, mobil eller surfplatta nära dig.

Fram till nu har vi fokuserat på att utveckla interaktiva tjänster som utnyttjar Internets unika möjligheter. Programmen on demand kan inte levereras med hjälp av broadcast-teknik. Men i takt med att publiken har allt fler olika skärmar som de vill titta på TV i, är detta ett självklart och naturligt nästa steg. Tablå-TV:n är ju inte död. Publiken gillar att få program lagda efter varandra i en förutbestämd ordning. Också. Och precis som de gillar att välja När de ska titta, vill de också kunna välja Var. Och det är ju där vårt nya erbjudande kommer in. SVT Play får helt enkelt ytterligare en funktion. Kanalerna där du vill.

Det som är lite roligt med det här steget är att det så att säga går i motsatt riktning. On demand-utbudet har i snabb takt rört sig från datorn till TV-skärmen. Och nu tar vi det linjära utbudet, som funnits i stor-TV:n i över 50 års tid, till datorer, mobiler och surfplattor.

Upp- och ihopkopplat. Så kan man sammanfatta läget just nu. Publiken vill ha sitt utbud på olika sätt och olika ställen. Den stora utmaningen är standarder, eller snarare bristen på standarder. Olika aktörer har olika tekniska lösningar som kräver specialbyggda versioner av våra tjänster.  En utmaning för oss, eftersom vi inte kan göra alltför många specialbyggen. Men målet att finnas där publiken finns med hela vårt utbud står fast.

Nästa steg blir att på ett bättre sätt koppla ihop det linjära med on demand, för att på allvar kunna få det bästa av två världar. Och så ska vi naturligtvis fortsätta utveckla våra program. De nya plattformarna och publikens förändrade tittarvanor ställer nya krav på programmen i sig. Vi har varit framgångsrika med vårt Play-unika utbud och med olika sajter, men även här tror jag att vi kan hitta ännu bättre sätt att koppla ihop det gamla med det nya.

Programutveckling sker redan runt om på företaget och i programledningen är vi i full gång med nya sätt att arbeta, där utbudet på de interaktiva plattformarna ska in tydligare och från början i planering och prioritering, och alla TV-beställare också ska beställa utbud till de interaktiva plattformarna. Och med SVTi, som har ett fortsatt tydligt uppdrag att ligga i framkant med den interaktiva utvecklingen.

Ja som ni hör: det här är bara början!

0 gillar detta