19 augusti

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
CNN har omkring 4 000 anställda och finns i stort sett i hela världen.

CNN har omkring 4 000 anställda och finns i stort sett i hela världen. (foto: Jonas Olsson)

Publicerad 29 juni 2015 14:55 - Uppdaterad 16 juli 2015 12:00

CNN-chefen: "Bättre ha rätt än att vara först"

SVT Nyheters Gräv/Researchgrupp och SVT Pejl fick en exklusiv träff med CNN:s Vice President Richard T. Griffiths i Atlanta.

- På CNN får inte deadline styra faktagranskningen av materialet. Det är tvärtom. Faktagranskning styr deadline, säger han.

Med andan i halsen anländer vi till CNN:s världshuvudkontor i Atlanta. En av oss fastnade i hissen på vårt 52-våningshotell, så vi är lite försenade. Vi ska träffa den man som har det yttersta ansvaret för kvalitetssäkringen av det som publiceras på CNNs alla plattformar. Och hans slutsats är tydlig.

– Det är bättre att ha rätt än att vara först. Vi tjänar pengar på vår trovärdighet. Publiken kommer till oss för att få veta vad som har hänt. Vi spekulerar inte. Det kunde man göra förut, men inte idag, säger Richard T. Griffiths.

Han väntar på oss vid receptionen i CNN Wold Center. Där finns också Richard Greene som är CNNs databasredaktör. Vi byter visitkort innan inskrivningsrutinen i receptionen. Nästan på japanskt vis studerar Mr. Griffiths mitt visitkort noga och håller det med båda händerna. På mitt kort står det journalist. På hans kort står det Vice President, Senior Editorial Director, CNN.

– Vi tjänar mer pengar som organisation nu än vi har gjort tidigare. CNN Enterprises drar in rekordsummor. Anledningen är att folk vänder sig till en etablerad nyhetsorganisation för att de litar på oss. Vi tjänar pengar på det, säger han.

CNN

– Vi tjänar mer pengar som organisation nu än vi har gjort tidigare. CNN Enterprises drar in rekordsummor, säger Richard T Griffiths. (foto: Jonas Olsson)

The Row - kvalitetssäkring

’The Row’ är ryggraden i CNNs kvalitetssäkring. Det är en desk med redaktörer och researchrar som arbetar med att kvalitetssäkra all orginaljournalistik och dagsnyheter som kan innehålla etiska eller juridiska problem.

- ’The Row’ granskar all orginaljournalistik och alla CNNs plattformar. Allt går via dem och blir läst. Varje story för tv och allt webbmaterial som kan vara känsligt, kontroversiellt eller handlar om företag, säger Richard T. Griffiths.

- Hur gör ni med intervjuer?

- Texten från intervjun är inkluderad i manus som granskas. Och handlar det om påstådda missgärningar eller förseelser vill vi förmodligen se utskriften av hela intervjun.

Varje del kan dra i bromsen

Richard T. Griffiths beskriver arbetet som en triad. Det är tre delar. Var och en av dem kan dra i bromsen.

– Om juridikavdelningen,  eller redaktionen, eller etik- och standardavdelningen inte är nöjda med något som har att göra med deras specialområde kan vi slänga oss på bromsen och förhindra att något går för långt. Juristerna frågar: "Kan vi göra det? Kan vi faktiskt göra det här utan att hamna i fängelse eller drabbas av dryga böter eller en allvarlig stämning"?

- De som arbetar med etik och standards frågar: "Borde vi göra det? Är det rätt att göra det, är det moraliskt, är det etiskt, ger vi personen skälig möjlighet att svara? Visar vi den blödande tioåringen som ligger på vägrenen?" Svaret är antagligen inte, men det beror på om bilden är nödvändig att förmedla. Om svaret är att vi både kan och borde göra det, så handlar ’The Row’ om sättet vi gör det på. Hur skrivs manuset, hur bearbetas det, är det tydligt, är det förståeligt? Det är det som är snubbeltråden.

4 000 anställda över världen

CNN har omkring 4000 anställda och finns i stort sett i hela världen. Det är CNN Espanol, CNN.com, CNN International, CNN Headline News (HNL), CNN Money och CNN Arabic som når nära 400 miljoner hushåll.

– Allt måste kvalitetssäkras. Vi måste säkerställa att det sköts på rätt sätt eftersom vi har så här många produktionscenter och byråer. Man måste ha enkla, tydliga regler kring processen och hur allt ska förenas för att få ordning på allt, berättar Richard T. Griffiths.

Vi är i Atlanta för att delta i NICAR 2015 som är en konferens om datajournalistik. CNN World Center ligger bara ett stenkast från konferenshotellet så det vore tjänstefel att inte besöka CNN när vi ändå är här. Tack vare ett mejl från vår divisionschef Olov Carlsson fick vi möjlighet att göra ett studiebesök.

Pengar och trovärdighet

Richard T. Griffiths har varit på CNN 18 år. Han har haft ansvaret för kvalitetskontrollen i stort sett hela tiden. Under en period var han på CBS, men återvände till CNN. Han har bland annat fått pris för bolagets granskningar av händelserna efter den 11 september.

Nyligen fick bolaget två Peabody Awards och i höstas två Emmy Awards för sin journalistik. Så han vet det mesta om vilka fallgropar en journalist kan trampa i. Det är hans jobb att se till att det inte händer.

– Mitt jobb är att se till att systemen är på plats och att vi granskar enskilda storys ordentligt.

Han berättar att idag bryr sig inte publiken om CNN ibland är något sena att publicera sen stor nyhet eller viktig uppdatering av en pågående story.

– De bryr sig inte längre om vi var först. De vill veta om vi hade rätt, säger han.

Vi får en rejäl rundtur i flera redaktioner och studior. Han tilltalar alla vi träffar med förnamn. Sen bär det av i en rasande fart genom de ljusa korridorerna. Vi andra får småspringa för att hänga med honom. Promenaderna man sett i TV-serien Vita huset är inget mot snabbheten i den här promenaden.

Richard T Griffith

Richard T Griffith visar flera redaktioner och studior. (foto: Jonas Olsson)

Letar fallgropar

Det finns olika sorters researchrar på CNN. Det är de som arbetar med storys från början och de som enbart arbetar med att faktakolla det kollegorna gjort. De sex researchrarna på The Row är faktagranskare. Deras uppgift är att hitta fallgropar i storyn och kommer in i arbetet först när inslagen och webbtexterna är färdiga.

– De granskar bara fakta. Ibland jobbar andra researchrar med storyn tidigare, men de här är renodlade faktagranskare som letar efter brister. De kommer in "iskalla". De ställer de grundläggande frågorna som tittaren skulle ställa, säger Richard T. Griffiths.

Det är ganska vanligt att researcharna på The Row inte jobbat på CNN så länge. Eftersom desken The Row är ryggraden i kvalitetsarbetet lär de sig snabbt publiceringskedjan och gör en snabb karriär berättar han.

– Det här är unga personer som tog examen för kanske två år sedan och jobbar här i huset är synnerligen klipska. De stannar hos oss i något år och sedan gör de kometkarriär. De förstår den redaktionella processen på ett sätt som de flesta andra behöver tio år för att lära sig. De blir delaktiga på riktigt och förstår vad som krävs för att göra ett bra jobb. När de lämnar sin roll kan de göra ett bra jobb direkt och bli superstjärnor. Tjänsterna är inte lätta att få. Just nu har vi två lediga platser, och vi har fler än 100 sökande. Så vi kommer att få riktigt duktiga personer.

Grön stämpel i manus

På CNN kan inte inslagen föras över till sändningsservern utan att först manus och sen inslag fått grön godkänd-stämpel med namn på den redaktör som godkänt inslaget. Inslagen kommer inte sändas utan den gröna stämpeln. Detta ruckar man inte på.

– De släpper inte in jobbet i sändningsservrarna förrän manuset har fått en grön stämpel med personens namn.

Det är också tydligt vem som har ansvar om något blir fel.

– När vi skapade The Row bestämde vi att en enda person skulle vara ansvarig för reportaget - nämligen redaktören. Personens namn står på manuset tillsammans med reporterns. Så reportern och redaktören har båda sina namn på manuset, liksom researchern som skötte faktagranskningen, säger han.

- Vi får tillträde till ett av de innersta kontrollrummet där CNNs interna flash-system styrs.

- Vi får tillträde till ett av de innersta kontrollrummet där CNNs interna flash-system styrs.

Breaking News

I Breaking News gäller andra regler. Vi får tillträde till ett av de innersta kontrollrummet där CNNs interna flash-system styrs. Därifrån skickas alla viktiga nyhetsuppdateringar ut till alla redaktioner och plattformar. Alla ska veta exakt vad de kan gå ut med i ett hett nyhetsläge.

Det ska inte råda något tvivel om vad som är nyheten och att fakta är rätt. I ’Breaking News skrivs alltid de viktiga nyhetsuppdateringarna under av två redaktörer och skickas skriftligen ut i organisationen.

The Row granskar som regel inte materialet i Breaking News. Då har speciella redaktörer befogenhet från The Row att godkänna materialet. Men den befogenheten gäller bara om det inte är kontroversiella ämnen eller inslag och artiklar med etiska eller juridiska problem.

– Vid en flygolycka tillexempel, då har de här nyhetsredaktörerna rätt att godkänna materialet. Våra deskredaktörer som har rätt att godkänna materialet skickar ett brev genom det stora systemet. Det behöver inte gå igenom The Row. Men om det gäller anklagelser om missgärningar, censur, barn, aids, sex, kontroversiella ämnen, om man har att göra med skandaler i Vita huset eller något, så måste det gå via The Row. Och alla tv-reportage som ska sändas i alla våra kanaler måste gå till The Row. Och det fungerar. Det är ett rätt bra system.

Aldrig tight deadline

Richard T. Griffiths berättar att på CNN får inte deadline styra faktagranskningen av materialet. Det är tvärtom. Faktagranskning styr deadline när de gör egna granskningar.

– Manuset godkänns en dag och materialet redigeras och kontrolleras nästa dag. Tiden måste räcka till. Vi visar aldrig trailrar förrän den redigerade versionen av inslaget har godkänts. Genom att bara trampa lite lätt på bromsen minskar vi pressen. Programteamet avskyr det, för de vill kunna puffa för något som sänds på måndag när det är torsdag kväll och… Vi säger, tja, ni kan puffa för det hela helgen efter att vi har kontrollerat det på fredag.

"Gör det inte värre vid krishantering"

Hans råd är att vara så öppen som möjligt om det som blir fel. Det gäller att skilja på små och större misstag. Det handlar om trovärdighet som konkurrensmedel.

– Om det är en enkel ändring behövs ingen stor insats, som om till exempel ett datum är fel. Men om det handlar om ett felaktigt påstående måste man ta in ’The Row’ eller juridikavdelningen för att säkerställa att vi inte klantar till det eller gör det värre. Man formulerar sig noga och för att begränsa skadan är man så öppen om misstaget som möjligt med media. Sen går man bara vidare. Vår rättelse talar för sig själv. Tittarna litar på oss.

Richard T Griffith.

- Alla är rädda för att göra fel. Men vår modell har varit att inte sparka folk på grund av ett misstag, säger Richard T Griffith.

Sparkar inte personal för misstag

Det finns hur många frågor som helst att ställa. Jag undrar om inte personalen på CNN är livrädd för att göra fel med en så omfattande kontrollapparat av det journalistiska materialet?

– Ja, alla är rädda för att göra fel. Men vår modell har varit att inte sparka folk på grund av ett misstag. Man sparkar folk om de ljuger om hur misstaget uppstod. Man sparkar folk som inte tar ansvar för sina egna handlingar. Man behåller dem som säger: ’Jag klantade till det, och det här lärde jag mig.’ För de blir ens bästa anställda. Jag säger hela tiden att mina bästa kollegor är de som har klantat till något. För man vet vad konsekvenserna av misstaget blir, man vet hur pinsamt det är när ens namn hamnar i tidningen. Man vet hur pinsamt det är när företagets namn hamnar i tidningen. Man vet hur tacksam man är mot sin chef som inte avslöjar något och offrar en i tidningarna. Visst? Då får man den bästa personalen, säger Richard T. Griffiths

Vår timme i sammanträdesrummet är snart slut. Jag kan inte låta blir att fråga om inte han gjort några misstag?

– Jag har varit med om två monumentala misstag. Men jag är fortfarande här efter 18 år. 

Fakta:

CNN har omkring 4000 anställda och finns i stort sett i hela världen. Det är CNN Espanol, CNN.com, CNN International, CNN Headline News (HNL), CNN Money och CNN Arabic som når nära 400 miljoner hushåll.

Jonas Olsson

6 gillar detta