23 november

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Dokumentären Heja Kosovo friskt humör.

Dokumentären Heja Kosovo friskt humör. (Foto: Kalle Segerbäck /SVT)

Publicerad 20 oktober 2017 10:30

Klippare Heleen Rebel: "Ni borde kommunicera bättre med producenten"

Heleen Rebel, klippare till Tom Alandhs dokumentär ”Heja Kosovo friskt humör”, svarar här på marknadschef Christer Mellstrands svar på förra veckans debattinlägg om okänsliga programslut.

(Se Christer Mellstrands svar i länk under debattinlägget)

Hej Christer,

Tack för svar kring Tom Alandhs inlägg om programslut.

Du skriver att ert arbete med programskarvar har som syfte att göra publiken mer ”nyfiken och insatt”. Ni vill guida tittare till att navigera sig fram i utbudet.

Det tycker jag är ett självklart mål och jag har full tilltro till era mätningar kring publiktapp under eftertexterna. Men, helhetsarbetet med era klämmar och skarvar och era förhållningsregler kring eftertexter borde i mitt tycke kommuniceras bättre med den enskilde producenten, för det är idag högst nyckfullt och slår, som Tom skrev, i många fall ut en films eller ett programs efterklang.

I fallet med ”Heja Kosovo friskt humör” så hade jag, vis av tidigare erfarenheter, medvetet kortat ner programmet till 57.30. Med den korta längden hoppades vi att vi skulle skonas och inte drabbas av era ”programguidningar”. Jag hade dessutom lagt en rörlig bild efter kreditlistan, som säkerhetsåtgärd mot ett eventuellt intrång från er sida. Man tänker så som klippare idag. Man planerar för att värna om filmens slut.

Under eftertexterna låg Kosovos nationalsång i full orkesterversion. Det var en efterklang till filmens budskap, som är en lågmäld hyllning till de Kosovoalbaner som en gång tvingats lämna sitt land och nu kämpar här på ICA och i nattskift för att göra rätt för sig och bli en del av Sverige. Musiken var tänkt som eloge till dem. Därför blev påannonsen om Helikopterrånet brutal och, i min mening, en misslyckad marknadsföringsinsats. Man berövades slutet på en film och jag betvivlar att man tog till sig påannonsen till nästa.

Och för att återvända till ert helhetsarbete med att göra publiken mer ”nyfiken och insatt” så vill jag påstå att ni, genom att inte marknadsföra filmen i förväg med en trailer kvällen innan, missade en chans.

SVT har idag ett klart mångfaldsmål. ”Heja Kosovo friskt humör” är en film som berättar om invandrade vardagshjältar, och kunde blivit ett positivt inlägg i mångfaldsdebatten. Men utan trailer fick den aldrig chansen.

Det tycker jag är synd, Christer Mellstrand. Med en enda trailer kunde ni på ett effektivt sätt satt fönstret till mångfalden på glänt.

Och för övrigt finns det många fler värdefulla program i utbudet som idag drunknar i en marknadsföring som mestadels verkar fokusera på underhållning och nyheter.

Christer Mellstrand svarar på Heleen Rebels debattinläggöppnas i nytt fönster

Jag hade dessutom lagt en rörlig bild efter kreditlistan, som säkerhetsåtgärd mot ett eventuellt intrång från er sida. Man tänker så som klippare idag. Man planerar för att värna om filmens slut.

Heleen Rebel
Klippare

13 gillar detta

Prenumerera


Prenumerera på Vipåtv:s nyhetsbrev här:
Namn
E-postadress