19 oktober

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny

Publicerad 12 oktober 2017 09:30 - Uppdaterad 12 oktober 2017 09:38

Eftertexter - ett effektivt fönster för navigation och marknadsföring

Marknadschef Christer Mellstrand svarar här på Tom Alandhs debattinlägg om okänslig information som läggs i slutet av program, istället för att låta programmen klinga ut.

Hej Tom!

I våras påbörjade vi ett arbete med våra programskarvar. Syftet med arbetet är att bättre ta tillvara på flödet i våra stora kanaler och leda publiken till andra delar av utbudet på SVT Play, Nyheterna etc. Allt för att göra publiken mer nyfiken och insatt. I SVT1 är klämmar, trailers, kanalvinjetter, menyer, presentatörer och programinnehåll delar av en helhet. Den helheten ingår också i ett större ekosystem där Play, nyhetstjänsten och barnutbudet finns med.

Just nu håller vi på att uppdatera våra programskarvar så att presentatörerna ges större möjlighet att göra redaktionella avvägningar när vi klämmer ihop eftertexterna i slutet av ett program. Vi vill kunna göra de avvägningarna som du efterfrågar. Men samtidigt vill vi ta tillfället i akt att kunna guida våra tittare till liknande program, till exempel en annan dokumentär av Tom Alandh på Play. En av våra strategiska riktlinjer är att vi ska vara lätta att hitta och lätta att prata med.

Alla mätningar är tydliga, vi tappar publik under eftertexterna och därför är det viktigt för oss att agera just då för att behålla tittare inom SVT. Vi kommer att fortsätta göra det, men som du påpekar kan det i vissa fall vara opassande eller till och med kontraproduktivt om det görs fel. Med ett nytt grafiskt verktyg, som nu implementeras, så finns det större flexibilitet för presentatörerna att vara mera följsamma.

De enkla förhållningsreglerna som gäller för våra eftertexter för att kunna guida publiken till annat innehåll på SVT är följande:

  • De bör vara 20 sekunder långa.
  • Undvik tal och dialog.
  • Lägg eventuell puff för nästkommande program före och inte under eftertexten.

Det händer ofta att programredaktioner vill att presentatörerna ska informera om något specifikt (exempelvis en chatt) i anslutning till sitt program. Det kan endast göras om det finns en tillräckligt lång eftertext enligt förhållningsreglerna.

Avslutningsvis vill jag tacka för att du tar upp frågan igen och belyser hur viktigt det är att alla delar inom SVT samverkar för att ge vår publik bästa möjliga upplevelse.

Alla mätningar är tydliga, vi tappar publik under eftertexterna och därför är det viktigt för oss att agera just då för att behålla tittare inom SVT.

Christer Mellstrand
Marknadschef SVT

8 gillar detta

Prenumerera


Prenumerera på Vipåtv:s nyhetsbrev här:
Namn
E-postadress