23 mars

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Michael Wall, systemtekniker på SVT i Malmö, har arbetat länge med VR, virtual reality.

Michael Wall, systemtekniker på SVT i Malmö, har arbetat länge med VR, virtual reality. (foto: Anders Egle)

Publicerad 22 juni 2016 07:00

- Virtual reality är framtidens teknik

Bästa utländska kortfilmsdokumentär, vid Los Angeles Independent Film Festival Awards!

Den prestigefulla utnämningen kan SVT:s Michael Wall numera stoltsera med, efter att hans film Sepsis, skapad i 360 graders videoteknik, hyllats i Hollywood. Nu väntar han bara på att få nytta av sina unika kunskaper även i jobbet, och inte bara ideellt på fritiden.

”Wow, kolla in värsta selfie-sticken!” har han fått höra både en och flera gånger från förbipasserande, medan han trängt ihop sig själv under den lilla anspråkslösa kameran på ett långt stativ.

En på samma gång uppseendeväckande och anspråkslös utrustning, som Michael Wall inte bara har investerat stora summor pengar i, utan minst lika mycket tid och engagemang.

– Men det är det verkligen värt, inte minst efter att ha fått de här bekräftelserna, säger Michael, efter utmärkelsen från Hollywood och filmfestivalen LAIFFA, Los Angeles Independent Film Festival Awards.

Nu har hans film Sepsis dessutom blivit nominerad i festivalen HIIPA, Hollywood international independent documentary awards. – Där är jag bara antagen ännu, prisutdelningen är i juli, men det är ju lite kul när man sitter hemma i Gislövs läge längst ner i Skåne och klipper ihop en film som uppmärksammas mer i Hollywood än internt på SVT! säger Michael Wall.

Systemtekniker

Till vardags arbetar Michael som systemtekniker på SVT i Malmö, men har under sina 30 år i företaget varit alltifrån fotograf och bildredaktör till redigerare, grafiker och bildproducent.

Filmen Sepsis har han dock gjort helt och hållet på sin fritid, och att få utmärkelsen Bästa utländska kortfilmsdokumentär är ett efterlängtat kvitto på det Michael hela tiden vetat själv: dels att historien som den tolv minuter långa dokumentären bygger på har en viktig och engagerande handling, dels att tekniken som den är inspelad med, 360 video VR, är framtiden.

– Eller egentligen inte framtiden, utan den är verkligen här, nu! Bokstavligen varje dag dyker det upp nya nyheter om hur 360 graders videoteknik utvecklas och kan användas. Det är redan en miljardindustri för alla möjliga branscher, från läkemedels- och byggindustrin till spel- och nöjesindustrin, säger Michael Wall.

z

Börjat nosa

TV-branschen har såklart också börjat nosa på den nya tekniken, om än i begränsad omfattning hittills. SVT har med hjälp av ett externt produktionsbolag sänt Musikhjälpen och Melodifestivalen live, men där stannar det vad gäller erbjudandet att låta publiken kunna se sig om i 360 grader, fritt efter eget önskemål.

– Live-sändningar från konserter eller sportevenemang lämpar sig naturligtvis väldigt väl för den här tekniken, samtidigt som de faktiskt är oerhört lätta att producera. Man sätter helt enkelt upp en kamera, som täcker 360 graders vinkel, på lämpligt ställe och överlåter sedan åt tittaren att välja åt vilket håll hen vill rikta blicken. Det jag har velat visa med min film är att den här tekniken lämpar sig minst lika bra för dokumentärer, nyheter och drama, säger Michael Wall.

x

Gripande öde

Filmen han gjort, Sepsis, handlar om Christina från Lund, vars gripande öde Michael kom i kontakt med privat, via sin särbo. För ett par år sedan mådde Christina plötsligt allt sämre och åkte till akuten. Där sa läkarna lite oväntat att hon drabbats av sepsis, alltså blodförgiftning, och att man var tvungna att söva henne. Inte förrän en och en halv månad senare vaknade Christina, med båda armarna och båda benen amputerade.

I filmen följer Michael henne i den nya vardagen, i hemmet, på jobbet och allt däremellan, i en gripande berättelse om ett livsöde och en tämligen anonym sjukdom som dödar 10 miljoner människor i världen varje år.

– Storyn är naturligtvis oerhört stark i sig själv och skulle absolut fungera om den var filmad traditionellt, men jag tycker att 360-tekniken ger en viktig, extra dimension. Att se Christina i sitt hem eller i sin bil och själv kunna se hela rummet ger en närvarokänsla och förståelse som i princip är omöjlig att uppnå med traditionell teknik, säger Michael.

x

Från dokumentärfilmen Sepsis, med Christina som vaknade upp med amputerade armar och ben.

z

Vrida runt 360 grader

Filmen går att se på en vanlig skärm, till exempel på Youtube på en dator, och även om bilden upplevs som lite utdragen kan man med musknappens hjälp vrida sig runt 360 grader i bilden efter eget önskemål.

Allra bäst gör sig dock 360-tekniken med hjälp av ett par VR-glasögon – en osannolikt enkel konstruktion som man först sätter mobiltelefonen i, och därefter sätter på sig som ett cyklop. Vips är man inne i en nästan kusligt verklighetsnära, tredimensionell värld.

– De enklaste VR-glasögonen är i papp, kostar hundra spänn i en teknikaffär nära dig och fungerar hur bra som helst! De är möjligen lite klumpiga men det är redan på gång att tekniken ska finnas inbyggd i vanliga glasögon, och det talas till och med om linser, som är både skärm och kamera samtidigt…

Michael Wall med VR-glasögon.

Michael Wall med VR-glasögon. (foto: Anders Egle)

Tekniken har funnits länge

För den som kan sin science fiction-historia är funktionerna inte nya, bara den existerande tekniken. Och det är inte bara i science fiction som VirtualReality - och den besläktade 360-tekniken har funnits sedan länge, faktum är att Michael Wall hörde mötte den redan för 20 år sedan, när han besökte MIT medialab i Boston, USA.

– På den tiden arbetade jag på SVT med att bland annat vara superuser i nyhetssystemet Basys, och integrera text-tv och webb. I Orlando, USA visade de världens första kabel-tv-projekt, som är verklighet idag, och på MIT medialab visade man en prototyp med tre kameror som filmade åt olika håll och en dator som räknade ut bilderna däremellan. Det har tagit 20 år men nu är den tekniken fullt användbar, säger Michael Wall.

Dyra kameror från Asien

På egen hand har han ägnat en stor del av fritiden de senaste åren åt att lära sig tekniken. Som en ”early adopter” har han beställt skräckinjagande dyra kameror från Asien, kameror som bara några månader senare har varit hälften så dyra och tekniskt förlegade samtidigt, men med dem har Michael testat både att filma och redigera under alla tänkbara omständigheter.

– Jag har filmat alltifrån när min sambo i all stillhet ätit räkmacka i Skanör, till en ”roadmoive” filmad från en cabriolet som kör över Öresundsbron. Det knepiga har varit att lära sig vilka avstånd som funkar mellan kameran och objekten, vilka hänsyn man måste ta till skuggor och ljus och så vidare. Jag har varit fotograf i över 40 år men jag känner mig precis lika fascinerad över den här nya tekniken som jag gjorde när jag stod i ett mörkrum första gången, säger Michael Wall.

Michael Wall redigerar filmen.

Michael Wall redigerar filmen Sepsis. (foto: Anders Egle)

Vi borde ligga långt fram

Lika fascinerade tycker han dock inte att kollegorna på SVT verkar vara. När Michael har frågat avdelningen för teknikutveckling hur tankarna går kring 360-tekniken tycker han sig bara ha fått vaga svar.

– Att den är ”intressant” och att man ”tittar på det” räcker inte, vi borde ligga längre fram än så. New York Times har skickat ut 1,5 miljoner Google cardboard-glasögon till sina prenumeranter, och det gör de såklart för att de har stora innehållsliga planer. TV-kanalen Fox tänker sända matcher i amerikansk fotboll i 360-teknik, och sälja biljetter med argumentet att det är nästan samma känsla som att vara på plats.

Oanade möjligheter

Enligt Michael Wall bjuder 360-tekniken på möjligheter inom berättandet och bildjournalistiken som man tidigare inte kunnat drömma om. Till och med möjligheter att få tyst på den gamla kritiken att journalister genom sitt val av vinkel också väljer bort och i värsta fall förtiger fakta.

– Med 360 får man med hela verkligheten, det är ingen journalist, fotograf, redigerare eller annan gatekeeper som valt ut vad som ska visas genom att bara rikta kameran åt ett håll, beskära bilden eller välja utsnitt. Istället befinner sig tittaren mitt i händelsernas centrum och har alla valmöjligheter själv, och kan då inte heller beskylla mediernas bildjournalistik för att dölja något, säger Michael Wall, som tycker att det är konstigt att SVT ligger efter många andra branscher, som egentligen arbetar med helt andra saker.

Film

Filmar operationer

– Man filmar ju operationer med 360-teknik för att kunna se allting, arkitekter använder tekniken när de ritar hus… Då skulle ju ett program som Husdrömmar också kunna ha den, så att tittarna kan se sig om och själva välja detaljer de vill titta närmare på. Och tänk i nyhetsinslag eller dokumentärer om platser som tittarna annars inte har tillgång till. Till exempel från krigszoner som Syrien, där en 360-kamera kan visa hela förödelsen och inte bara ett utsnitt.

– Det hänt mer på ett par år än det gjort på de senaste 20 åren, säger Michael Wall, som är övertygad om att minst hälften av allt material på webben är skapat i 360 om fem år.

"VR-ort"

Han har föreslagit att Malmö skulle kunna bli SVT:s ”VR-ort”, för att ansvara för den utvecklingen.

- Vi är lagom stora, har en studio som ofta är ledig, har bra personal för uppdraget internt och bra extern kompetens i företag som ligger nära oss. Nu är vi i Malmö jätteduktiga på att producera reportagebaserade program, men det är bara ett ben att stå på, det vore bra med ett till.

Michael Wall värjer sig dock från att framstå som att han talar i egen sak, bara för att han råkar ha ett intresse för en viss ny teknik. 360-tekniken är mer än en fluga, enligt honom.

– Det krävs ingen exceptionell omvärldsbevakning för att inse att nu drar det igång. Ändå är det så nytt att det finns inga färdiga manualer som berättar ”Så här gör du!”, och det innebär ju enormt spännande och lärorika möjligheter att uppfinna användbarheten själv.

Anders Egle

49 gillar detta