23 mars

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Johan Grafström

Johan Grafström (foto: Per Westergård)

Publicerad 23 oktober 2015 10:00 - Uppdaterad 28 oktober 2015 11:27

Kunskapskanalen ska vara ett tydligt alternativ till de breda kanalerna

– Kunskapskanalen är Sveriges andra mest uppskattade TV-kanal med ett utbud i världsklass. Jag är väldigt hedrad över att få jobba med den, säger Johan Grafström som är kanalchef sedan några månader tillbaka. 

Under inledningen av hösten har Kunskapskanalen inte riktigt nått upp till det uppskattande antalet tittare, trots det är det över tio procent av alla svenskar som hittar till kanalen en normal vecka. Utbudet är smalare än för de flesta andra tv-kanaler och bygger till stor del på att engagerade och intresserade tittare söker information om programmen och tipsar sina vänner. 

Ägs av SVT och UR

Kanalen ägs till lika delar av SVT och UR. För det redaktionella arbetet har det inte någon avgörande betydelse, men för de tittare som inte vill följa den vanliga tv-tablån är det idag svårt att hitta till programmen. Det som köps in av SVT visas på SVT Play, och det som UR köper in visas följaktligen bara på UR Play.

– Det är inte en bra lösning för våra tittare. Ett digitalt erbjudande är idag något som blivit helt avgörande, men är ändå något som Kunskapskanalen saknar. Får vi inte till det kommer kanalen inte att klara konkurrensen på sikt. Det är idag vår största utmaning, säger Johan Grafström.

Jobbat med tv

Vägen till jobbet som kanalchef har gått via både kommersiell tv och public service. Det senaste uppdraget var som redaktionschef för barnredaktionen på UR. 

– Jag har inte gjort mycket annat än jobbat med tv i mitt liv, möjligen klippte jag lite gräsmattor några somrar när jag var ung. 

Kunskapskanalen ska vara ett tydligt alternativ till de breda kanalerna men målsättningen är naturligtvis att nå så många som möjligt. 

– Även om vårt namn kan uppfattas som krävande så är Kunskapskanalen till för alla. Därför har vi ett tydligt uppdrag att skapa en mix mellan lättillgängliga fakta och program som verkligen går på djupet. Oavsett vilket är det viktigt för mig att allt som visas ska ha ett inbjudande tilltal, hög trovärdighet och välgrundad research.

Johan Grafström

Johan Grafström (foto: Per Westergård)

Hård konkurrens

– Det är hård konkurrens om de program som vi vill ha. Marknaden har blivit alltmer diversifierad med många aktörer även utanför traditionell TV. Därför är det viktigt att vi fortsätter att vara en relevant och viktig kanal och tar position på alla plattformar.

Kunskapskanalens främsta konkurrenter är TV4 Fakta, Discovery och National Geographic. Åtminstone när det gäller tittare, innehållsmässigt menar Johan Grafström att det är stor skillnad. 

– De satsar ofta på ett mer spektakulärt och traditionellt manligt utbud medan Kunskapskanalen har en bra bredd av program inom vetenskap, natur och historia.

Det är även vad publiken förväntar sig. Blir kanalen för lättviktig eller visar program som innehåller faktafel får man genast veta det. Även om tittarna är snabba med att påpeka brister är de oftare entusiastiska. Inte minst på Facebook, där kanalen har nästan 70000 följare som gärna diskuterar det som sänds.

Nära publikdialog

– Det är viktigt för oss att ha en nära publikdialog. Vi måste i högre grad än SVT1 och SVT2 locka till oss våra tittare dag för dag. Vi har sällan längre eller återkommande serier som säljer sig själva. Därför är paketering, programinformation och programtitlar enormt viktigt. Det handlar om att kombinera kunskap, fakta och känsla.

Ett arbetssätt som har fungerat bra under de senaste åren är att jobba parallellt med starka titlar på SVT1 och SVT2. Ett exempel är ”Studio Natur” som är en fördjupning av ”Mitt i naturen”. Ett annat exempel är ”Antikmagasinet” som sänds efter ”Antikrundan”. Det är ett av våra absolut mest uppskattade program.

– Det är en möjlighet att med egenproducerade program få in ny publik till kanalen och förhoppningsvis hittar de andra intressanta program.

Höga ambitioner

Trots att Kunskapskanalen är en mindre kanal känner Johan Grafström att ägarna är engagerade i utvecklingen av kanalen. 

– För båda våra ägare är kanalen viktig och man har höga ambitioner. Fick jag önska mig något är det att hitta en samsyn på hur kanalen ska utvecklas i den digitala världen.

Johan Grafström om:

… vad som lockade honom att ta jobbet som kanalchef:

- När jag fick erbjudandet att bli chef för Kunskapskanalen bestämde jag mig för att inte tacka ja av ren glädje. Istället satte jag mig ner och letade efter skäl att säga nej. Jag hittade inga. Kunskapskanalen är helt enkelt en fantastisk kanal, med ett utbud av absolut världsklass och den fyller en viktig plats inom public service-familjen.

… hans egna favoriter bland kanalens program:

- Just nu följer jag serien ”Cyberbrott: Nätets nya kriminella”. Sedan missar jag inte ”Vägen till Nobelpriset” som lättbegripligt berättar historien om några av pristagarna genom historien.

… vad som har överraskat honom mest på det nya jobbet:

- Det finns många etablerade sanningar om kanalen, både på SVT och UR. När vi undersökt en del av påståendena lite närmare har det visat sig att många av dem faktiskt inte stämmer.

Bland annat att våra tittare zappar in och ut lite hur som helst. I själva verket gör många ett aktivt val, och de mest lojala återkommer både ofta och gärna. Det är en viktig insikt som styr hur vi ska kommunicera och programmera kanalen. 

Per Westergård

18 gillar detta