24 april

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Johan Widerholm

Johan Widerholm i Malmö, ska jobba med strategier för digitala satsningar. (foto: Anders Egle)

Publicerad 10 september 2014 20:22 - Uppdaterad 10 september 2014 21:23

Digital strateg vill engagera tittarna

Att tala om att ett program "släpps" snarare än att det "sänds". Det är något som passar Johan Widerholm, Malmös nya digitala strateg. 

Efter att ha hjälpt internationella företag med kommunikation i digitala kanaler så vill han nu få svenska folket att engagera sig i public service.

– Som du märker tar allting lite tid såhär i början på ett nytt jobb, säger Johan Widerholm och ruskar smått förtvivlat i den fulla behållaren med kaffesump som inte vill lossna från kaffemaskinen i fikarummet på SVT i Malmö.

Och han må vara förlåten, då dessa två första veckor som SVT-anställd framförallt ägnats åt att lära känna alla nya arbetskamrater, både i Malmö och runt om i landet. Att lära sig alla funktionerna på kaffemaskiner, skrivare och andra manicker har helt enkelt fått vänta.

Johan ska ta fram strategier för digitala satsningar. (foto: Anders Egle)

Johan Widerholm

Hitta sin nya roll

En fråga Johan Widerholm engagerat sig betydligt mer i är att utröna vad hans nya jobb egentligen går ut på.

– I stora drag ska jag ansvara för att ta fram strategier för digitala satsningar, dels övergripande för tv-huset i Malmö och dels specifikt för enskilda program som utvecklas och produceras inom Allmän-tv här. Rollen är ju ny och jag gillar att bygga nytt och forma strukturer så det känns fantastiskt roligt att vara här.

Johan talar om att flytta mentalt fokus från att ett program ”sänds” till att det ”släpps”.

– Det finns en så oerhört stor kommunikativ potential i själva programmen, som jag tycker att man lite grand missar genom att produktionerna är så projektbetonade. När allt är inspelat och klart upplöses redaktionerna och man har ingen eller väldigt liten bemanning kvar när resultatet når publiken. Då är det svårt att ha en levande kommunikation med tittarna och ta hand om svansen av intresse, särskilt när programmen lever kvar länge on demand.

Hjälpt stora svenska företag

De senaste åren har Johan ägnat åt att hjälpa stora svenska företag och organisationer att kommunicera med sina kunder, både i Sverige och internationellt. Som digital strateg och vice vd på kommunikationsbyrån Matter, granne med SVT i Västra hamnen i Malmö, har han skaffat både erfarenheter och ett gediget nätverk inom det område som kallas content marketing.

– När det blir lättare för mottagaren att själv välja vad man vill ta del av så funkar det inte längre lika bra med köpt reklam i TV och tidningar för att nå ut med sitt budskap. Man måste prata om något som målgruppen verkligen behöver och vill ta del av. Ofta sker det i digitala kanaler som uppdragsgivaren själv äger, och i social media. Till exempel hjälpte vi ett elbolag att väldigt tydligt kommunicera energispartips, och ett rederi att hjälpa potentiella kunder att planera hela sina semesterresor. Då bygger man ett bredare intresse för produkten, tjänsten eller varumärket hos mottagaren.

Hoppade fallskärm från rymden

Ett av de mest slående exemplen i branschen är företaget Red Bull, som säljer energidrycker men numera även sägs tjäna pengar på egenproducerad media. Killen som hoppade fallskärm från rymden för ett par år sedan var till exempel ett jippo som Red Bull låg bakom, och vars mediala genomslagskraft världen över bidrog till att stärka och vidga det redan välkända varumärket. 

– Skillnaden i verksamhet mellan offensiva företag som Red Bull och mer traditionella mediehus som Bonniers blir allt mindre, och i och med den utvecklingen tycker jag att det är viktigare än någonsin att det finns alternativ, som står för någonting annat, och där har Public service ett stort ansvar, säger Johan, som poängterar att hans byte av arbetsplats inte ska tolkas som att han sökte sig ifrån kommunikationsbyrå-världen, utan att han sökte sig till SVT.

Värderingar och politik

– I mitt tidigare arbete som konsult har man i regel en begränsad tid på sig att påverka utvecklingen, och som strateg känns det viktigt att kunna fästa blicken lite längre bort i horisonten och göra en större, långsiktig skillnad. Jag känner mig väldigt engagerad i att intressera tittarna för det utbud som SVT har och som jag själv alltid varit intresserad av. På så sätt kan man nog säga att det ligger en del värderingar och politik i det förhållningssättet, säger Johan Widerholm.

Johan Widerholm om:

…SVT:s rykte i kommunikations-branschen:

– Det är ju svårt att svara på sådär generellt men det är klart att många är imponerade av hur SVT är med och omskapar stora delar av svenska folkets tittarvanor genom SVT Play, en av de absolut bästa streaming-tjänsterna. Och det är ju uppenbart att SVT har enorma tillgångar i den redaktionella kompetensen och metoderna för att skapa innehåll som man byggt upp genom åren.

… lärdomar från musikbranschen:

– Jag spelade trummor i en massa olika band hemma i Alingsås, men när jag kom tillbaka från jobb och resa i USA hade de flesta gått vidare utan mig. Eftersom jag ändå ville hänga med på turnéerna utbildade jag mig till ljudtekniker och startade ett skivbolag. Det senare var en katastrof ekonomiskt men gjorde att jag väldigt tidigt lärde mig vikten av att hitta rätt i de digitala kanalerna. När de traditionella skivbolagen satt fast i gamla arbetssätt och strukturer la jag ut musiken gratis på nätet, vilket var en effektiv marknadsföring för att artisterna skulle bokas för turnéer och festivaler.

… att bli värvad till SVT på fler sätt:

– Jag gillar ju att spela fotboll och spelade på ganska hög nivå i min ungdom, tillsammans med bland andra Johan Elmander och hans bröder i Holmalund. Nu spelar jag en gång i veckan med ett kompisgäng men blev nyss blivit tillfrågad om att även vara med i SVT Malmös Korpen-lag. Vi får väl se. Skriv att vi ligger i tuffa förhandlingar om transfervillkoren!

Anders Egle

18 gillar detta