9 december

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny

Modereringsdesken är en del av Publikdialog som arbetar med moderering av SVT:s sociala medier. Foto: Charlotta Lambertz

Publicerad 30 oktober 2019 16:38 - Uppdaterad 31 oktober 2019 10:10

Modereringsdesken frigör tid för journalistik

Under september månad tog Modereringsdesken över ansvaret för modereringen av nyhetsdivisionens alla konton i sociala medier. Redaktionerna ansvarar själva för att svara på frågor och föra dialog medan modereringsdesken ser till så att kommentarsfälten följer de lagar och regler som finns.

– Det publiceras ungefär 9 000 kommentarer per dag på SVT:s sociala mediekonton. Enligt SVT:s sociala medier policy ska alla kommentarer läsas inom två timmar. Jag tror att alla förstår att det är svårt att hantera ett sådant flöde samtidigt som man har andra arbetsuppgifter. Därför har vi valt att centralisera det vi kallar för hygienmoderering till Modereringsdesken. Samtidigt som vi ser till att följa de lagar och regler som finns kan vi frigöra tid vår våra kollegor att skapa ännu mer journalistik och föra dialog med våra tittare, säger Tommie Landström, kommunikationsansvarig på SVT HR & Kommunikation.

Tidigare satt nyhetsdivisionens reportrar och kollade kommentarsfälten manuellt, utan verktyg. Nu är alla konton inlagda i verktyget Sprinklr (ser lite ut som ett tweet-deck), modereringsdesken tar skyndsamt bort övertramp och på natten döljs inkommande kommentarer - de blir synliga först när de godkänns på morgonen.

– På det här sättet vill vi säkerställa att vi lever upp till lagen, våra kommenteringsregler och vår egen sociala medier-policy. Mitt sociala medier-team på riksnyheterna hanterade i snitt 11 500 kommentarer i veckan - bara på SVT Nyheters Facebooksida. Dessutom är redaktionerna inte bemannade dygnet runt. Jag bedömde det som omöjligt att under de förhållandena leva upp till vår egen policy, och jag tycker att det är jätteviktigt som public service att vi tar ansvar för samtalsklimatet på våra plattformar, säger Erica Lascelles chef för sociala medier på SVT Nyheter.

Hur har det förändrat arbetet på nyhetsdivisionen?

– Reportrarna kan lägga mer kraft på att föra kvalitativ dialog med våra följare, förklara bakgrunden till vår journalistik, fånga upp tips som kommer in via våra sociala kanaler och agera vid eventuell kritik. Dessutom kan vi producera mer. I mitt some-team har vi skruvat på arbetsfördelningen och öronmärkt vissa pass som reporterpass då man gör innehåll, till exempel skriver artiklar, klipper video och hittar användargenererat material vi kan använda (som exempelvis såna här bilderlänk till annan webbplats).

Hur länge ska det här arbetet pågå?

– Hittills har vårt fokus på att få igång detta, sätta arbetssätten och utbilda nyckelpersoner. Vi kommer löpande att utvärdera projektet och bestämma hur vi bäst går vidare.

Modereringsdesken är en del av Publikdialog som arbetar med moderering av SVT:s sociala medier. Publikdialog har sedan tidigare ansvaret för att moderera programdivisionens konton utanför kontorstid, företagskontona samt SVT Barns konton på Facebook och Instagram.

Charlotta Lambertz

5 gillar detta

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör