13 november

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny

Lyckomaten spelades in i ett gammalt ombyggt häststall som anpassades så att miljön skulle fungera för inspelningarna. Foto: SVT

Publicerad 3 oktober 2019 14:06 - Uppdaterad 24 oktober 2019 17:11

Kreativa studiolösningar vinnande koncept i Malmö

Avsaknaden av stor programstudio på SVT Malmö har lett till att programredaktionerna har tvingats tänka mer kreativt för att skapa fungerande inspelningsmiljöer utanför tv-huset. Ett sådant exempel är kommande programmet Lyckomaten, där inspelningen ägde rum i ett gammalt häststall.

När SVT Malmö flyttade från Jägersro till Västra hamnen 2010 förlorade de den stora tv-studion som använts till många framgångsrika program genom åren.

– Det kändes ju tungt när SVT Malmö flyttade och vi tappade vår stora studio. Det har inneburit att vi har tvingats göra en annan typ av produktioner och att vi har fått tänka till ännu mer. När vi har behövt studios har vi fått skapa det istället, säger Lyckomatens producent Jonas Skottheim och konstaterar att det har varit positivt i slutändan:

– Det blir bättre när man inte hakar upp sig på en plats. Det har blivit mer lekfullt och inspirerande att inte ha en studio.

Många program som produceras i Malmö spelas in i kreativa studiomiljöer. Barnredaktionen har exempelvis byggt upp en fantasifull miljö mitt i kontorslandskapet som kan användas för inspelningar för lättdramaproduktioner, som till exempel Mysteriet på Barnkanalen och Sommarskuggan. Det nya programmet Fixarmästarnas studio byggdes upp i en verkstadslokal i Malmö och matprogrammet Timjan, tupp och tårta spelades in på plats i Lisa Lemkes hem, en gammal vacker prästgård.

Lyckomatens redaktör Mats Weman och producent Jonas Skottheim. Foto: SVT

Inspelningar utanför tv-huset

Petter Bragée, programchef barn och underhållning i Malmö, tycker att det är en stor fördel att det inte finns några stora tv-studior i tv-huset längre:

– Det bästa som har hänt Malmö är att vi blev av med våra studios. Vi gör många fler program ute bland folk nu och det skapar mer kreativitet, säger han.

Lyckomaten som har premiär 17 oktober handlar om mat, hälsa och att må bra och är en blandning av reality och studioprogram. Fem deltagare i olika åldrar och med olika bakgrunder ska försöka förändra sitt liv på 50 dagar med hjälp av kocken Tareq Taylor, som ansvarar för bättre kost, och Sofia ”PT-Fia” Ståhl, som ansvarar för det mentala och träning. När programredaktionen förstod att de skulle vara tvungna att göra inspelningarna av programmet under de gråaste månaderna i Sverige insåg de att de skulle behöva bygga en inspelningsstudio som skulle kännas som hemmiljö.

– Utifrån erfarenhet från andra program vi har jobbat med blir det ofta så att man ”knäcker sig själv” när man är hemma och filmar hos folk. Man försöker bygga upp en miljö med ljus och annat och får åka omkring genom halva Sverige. Det kostar mycket pengar, blir omständligt och inte vackert. Då kände vi att vi måste skapa en egen värld som både ger ett bra uttryck och rent praktiskt går att arbeta längre i, säger Jonas Skottheim.

Tareq Taylor och Sofia Ståhl spelar in en scen tillsammans med tre av deltagarna i Lyckomaten. Foto: SVT

Hela redaktionen samlad

När redaktionen letade efter en lämplig miljö att bygga upp en studio i tog de kontakt med Daniella Witte, som är fotograf och stylist, för att få hjälp. Det slumpade sig då så att hon själv gick i tankarna att bygga om sitt gamla häststall för att kunna använda till event, utställningar osv.

– Det gjorde att vi kunde vara med och påverka från början var till exempel köket skulle vara placerat. Jag kunde säga till henne att ”det är det här uttrycket jag är ute efter”. På så sätt kunde vi styra rätt mycket hur vi ville att det skulle se ut, förklarar han.

Förutom att det blev en inspelningsvärld blev det en redaktionell värld eftersom redaktionen flyttade ut till inspelningsplatsen under två månaders tid. Det gjorde att avstånden minskade och att hela redaktionen kunder jobbade närmare varandra.

– Det hände något när hela redaktionen jobbade så tätt tillsammans. Vi blev ännu mer intima med varandra och det var en fördel eftersom hela programmet handlar om att gå in i sig själv och om hur man mår, konstaterar Jonas Skottheim.

Mer lättarbetat

När inspelningsmiljön var färdigbyggd fick fotograf och ljussättare jobba någon vecka för att skapa en inbjudande miljö med växter, blommor och fasta lampor.

– Det grovarbete vi gjorde med inspelningsplatsen handlade ju egentligen om innehållet och inte bara om det visuella uttrycket, att det skulle se vackert ut. För när miljön var klar kunde vi skapa så mycket innehåll som vi behövde. Det blev mycket mer lättarbetat när vi väl var där och allt rullade, förklarar Jonas Skottheim och programmets redaktör Mats Weman håller med:

– Ja, det blev ännu mer framgångsrikt än vad vi trodde från början. Det var mycket som föll på plats. Dessutom blev det som ett andra hem för deltagarna och det gjorde att de kände sig mer bekväma och att de slappnade av mer under inspelningarna.

Lyckomaten leds av hälsocoachen Sofia Ståhl och kocken Tareq Taylor. Foto: Janne Danielsson/SVT

Vardagsrumskänsla

Programmet spelades även in hemma hos deltagarna, men en större del av inspelningen skedde i studiomiljön och då var det viktigt att det var en miljö som deltagarna kunde slappna av i. Det hade enligt Jonas Skottheim varit svårt att uppnå i en traditionell studio.

– Det hade blivit ett lager för mycket emellan. Här handlade det om att det skulle kännas som om man klev in i ett vardagsrum – det skulle vara en mer intim känsla. Det blev lättare att skapa en miljö som kändes som att det var ”hemma hos vem som helst”.

– Det går ju att förvandla en studio till ett vardagsrum, men man har ändå alltid känslan av att det är en studio och så fort man går ut ur en studio så är man i tv-huset och då bryts förtrollningen. Häststallet var som ett stort vardagsrum som vi kunde inreda som vi ville och vi tog bara in så mycket studioutrustning som vi behövde. Så man kan säga att vi förvandlade ett vardagsrum till en studio istället för tvärtom, förklarar Mats Weman.

En annan positiv effekt av att bygga upp en hemmamiljö att spela in i var att det bidrog till att deltagarna kunde gå mer in i sig själva.

– Det blev mycket mer av en inre resa för deltagarna än vad vi hade räknat med från början och jag tror att miljön har medverkat till det. De kunde gå in mer i sig själva i den bubbla som rådde under inspelningstiden, konstaterar Mats Weman.

Anna Thodenius

5 gillar detta

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör