20 november

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny

Publicerad 3 oktober 2019 10:08 - Uppdaterad 3 oktober 2019 10:13

Jan Helin

Jan Helin, mediedirektör på SVT.

Bildberättandet i den digitala världen är viktigare än någonsin

Johan Ejeborg, reporter och kommentator på SVT Sport, lämnade över stafettpinnen till mediedirektör Jan Helin med frågorna: Hur ser du på MoJo i SVT i framtiden? Och hur viktigt är egentligen bildberättandet för SVT i den digitala världen?

Tack för stafettpinnen Johan och tack för allt spännande och bra jobb ni gör med MoJo!

Jag fick en mycket inspirerande kurs i MoJo av Patrik Qvicker före sommaren - en av piojärerna inom området. Jag rekommenderar verkligen alla att gå den. Det är en lustfylld titt in i en viktig del av tv:s framtid.

Just i mitt fall var vi tvungna att börja från grunden. Patrik hade gjort research in i mina egna försök och utforskningar till snabbfotad tv i form av ett klipp i programmet Fönster mot Medievärlden. Jag anade det värsta. Det skulle visa sig vara värre.

Jag hade varit på Island på Nordvisions möte och klappat ihop ett program därifrån med två GoPro kameror med programdirektörskollegan Marit af Björkesten på YLE. Ingen skugga över Marit, hon hade berättat spännande om en utveckling på YLE. Men den tekniska kvaliteten kan vi rakt, kort och korrekt beskriva med ett ord: katastrof. Mediecenter hade ryckt in likt kriminaltekniker i en amerikansk thriller och mirakulöst lyckats extrahera ljud ur filerna jag skickat.

Jag var beredd på Patriks sågning. Påan tänkte jag var lugn. Den hade jag gjort med mobil på hotellrummet med extern mic. Vi var 1,5 sekund in i påan när Patrik frös bilden.

  • Kan du se vad det är för fel på bilden?
  • Njae, lite oskarp kanske, försökte jag.
  • Lite oskarp? Hela bilden är mjölkig och så oskarp att… ja, hur som helst. Detta är det vanligaste och mest lättfixade problemet med Mojo.
  • Jaha ...
  • Putsa linsen!

Lektion ett var klar och avslutades med högtidlig överlämning av putsduk. Resten var en ögonöppnande resa genom redigeringsprogrammet LumaFusion. Ett mycket intuitivt program (ja, ja det finns många andra redigeringsprogram) som gör att du är helt kapabel att klippa ett nyhetsinslag där ingen kommer att se någon teknisk skillnad efter bara några timmars övning.

Det blev handgripligen uppenbart den där förmiddagen hur Mojo river barriärer och bråte som står i vägen för det vi egentligen vill åstadkomma; storytelling med ljud och bild i sändbar kvalitet.

Låt mig nu gå rakt på Johans frågor i förra krönikan:

Hur ser du på Mojo och framtiden?

Jag vill påstå att det redan är en omistlig del av vår tv-produktion. Kanske framförallt inom sporten som ofta är innovativa och snabba med nya metoder. Här finns mycket inspiration att hämta för andra avdelningar, tror jag. Senast i Hockey VM fanns bilder i den pampiga vinjetten tagna med mobilkamera. Det sätter det gamla snacket om kvalitet i ett nytt perspektiv. En som gjort det bokstavligen var SVT Sportens reporter Mattias Sandberg när han för något år sedan bevakade golftävlingen The Open Championship på anrika Royal Birkdale norr om Liverpool ensam med mobilkamera. Golf är en sport som är en smula försiktig med moderna påfund. När Mattias dök upp med sin mobilkamera för att hämta ackrediteringen fick han ett utsökt exempel på stel brittisk överläpp:

  • We require high-quality footage, so where is your tv-camera?

När Mattias till slut lyckats övertala tävlingsledningen uppstod nästa, mycket praktiska problem. Klistermärket som ska sitta på kameran för att visa att den är ackrediterad var större än mobilen… En övertydlig krock mellan den gamla och nya världen.

Läs hela den fina historien och upplösningen av vår sportchef Åsa Edlund Jönsson härlänk till annan webbplats.

Till Johans andra fråga:

Hur viktigt är egentligen bildberättandet för SVT i den digitala världen?

Viktigare än det någonsin varit. Med digital teknologi och plattformar gäller allt som gällt historiskt om kvalitet och kreativitet, med några tillägg:

Bildberättandet har fått fler möjliga uttryck och format. Kvaliteter som autencitet har värderats upp. Det är övertydligt i en genre som nyheter där alla medieslag konvergerar och bildberättandet kan uppträda på en rad nya sätt. Men det är också uppenbart i genrer som dokumentär och drama där storybågar och dramaturgi är oförändrat viktiga byggstenar, men de måste inte längre lösas inom ett exakt antal minutrar. Det har förlöst en hel del kreativitet. All sådan slutar inte alltid lyckligt, men det är ingen tvekan om att utbudet av den typen av bildberättande i dag är bättre än det någonsin varit i tv-historien.

Det är bara en sak jag inte håller med om i Johans krönika. Att tekniken innebär att alla kan göra tv. Det är sant i en teknisk mening, men den kompetens våra skickliga redigerare, fotografer och reportrar besitter sitter inte i att de behärskar en gammal komplex teknik. Den sitter i att skapa historier i bild och ljud. Jag tror det självförtroendet är viktigt framåt och kan blåsa bort en del saggig utvecklingsfientlighet. Det är inte bara det att ni kan - ni är bäst in show.

Jag skulle vilja lämna över stafettpinnen till Per Sinding Larsen med följande frågor:

  • Vad betyder mobilen som kamera och arbetsredskap i de miljöer du jobbar när du skildrar utvecklingen av svensk hip-hop?
  • Hur borde SVT bli bättre på att också i andra genrer berätta om de sociala miljöer där du lyckats få förtroende?

Jan Helin, mediedirektör på SVT

2 gillar detta

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör