19 november

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny

Foto: Kirsty Wigglesworth/AP

Publicerad 22 augusti 2019 13:26 - Uppdaterad 22 augusti 2019 13:27

BBC satsar på att nå unga med annonser

Stor ökning av marknadsbudgeten ska ge fler tittare.

BBC handlar just nu upp ett kontrakt värt 25 miljoner pund per år, som handlar om att göra reklam för BBC-program i olika kommersiella medier, såväl onlinekampanjer som printannonser och billboards. Syftet är att nå de unga tittarna. ”Nya digitala beteenden, särskilt bland yngre publikgrupper betyder att det är en allt större utmaning att nå ung publik enbart genom att promota våra program i våra egna kanaler”, skriver BBC i sin anbudsförfrågan.

Den nuvarande nivån för att annonsera och göra PR av olika slag i andra medier är 15 miljoner pund per år, så det handlar om en nästan 70-procentig ökning. BBC:s har en årlig budget på 4,9 miljarder pund, motsvarande ungefär 57 miljarder SEK.

Läs mer i nyhetsbrevet Informitvlänk till annan webbplats

Mats Carlsson-Lénart

0 gillar detta

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör