25 april

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny

DR:s medieforskningsavdelning visar att PS-bolaget i fjol nådde 89 procent av alla mellan 15 och 31 år i Danmark, minst en gång i veckan. Foto: Agnete Schlichtkrull/DR

Publicerad 25 mars 2019 16:07 - Uppdaterad 25 mars 2019 16:08

DR lyckas nå den unga publiken

En ny sammanställning från DR:s medieforskningsavdelning visar att PS-bolaget i fjol nådde 89 procent av alla mellan 15 och 31 år i Danmark, minst en gång i veckan.

Motsvarande siffra för 2017 var 87 procent. Enligt vad DR skriver på sin hemsida ökar den unga publikens användning av DR på alla plattformar utom traditionell tablå-TV där man kan se en liten minskning, vilket även är fallet i övriga åldersgrupper.

­– Domedagsprofetiorna om att vi inte längre når de unga stämmer inte, menar Dennis Christensen chef för DR medieforskning.

Titta på helheten Christensen menar att det inte länge är meningsfullt att betrakta varje plattform isolerat utan man måste se på individers och grupper samlade medieanvändning

– Det stämmer att unga ser mindre på flow-TV men tillväxten inom streaming är större än tappet på flow, säger Dennis Christensen.

Läs mer på DR:s hemsidalänk till annan webbplats

Mats Carlsson-Lénart

1 gillar detta

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör