15 november

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny

Publicerad 21 mars 2019 11:59 - Uppdaterad 4 april 2019 10:02

SVT:s entré vid tv-huset i Stockholm

Förtroendet för SVT har ökat med 3 procentenheter sedan förra året enligt den årliga Förtroendebarometern som Medieakademin presenterade torsdagen den 21 mars. Foto: Charlotta Lambertz/SVT

Högt och stabilt förtroende för SVT

Förtroendet för SVT har ökat med 3 procentenheter sedan förra året enligt den årliga Förtroendebarometern som Medieakademin presenterade idag.

Förtroendebarometern rangordnar de medier, företag och samhällsinstitutioner som svenska folket har högst förtroende för. Årets mätning visar att SVT behåller, tillsammans med Sveriges Radio, sin position i toppen av listan över medier med högst förtroende och ökar 3 procentenheter jämfört med förra året.

– Det är glädjande att vi ser att förtroendet för SVT ökar i den här mätningen. SVT ligger även på en unikt hög förtroendenivå i en internationell jämförelse med andra public service-bolag. I samband med valet i höstas såg vi också en kraftfull ökning i tilliten till våra nyheter online, där förtroendet hos förstagångsväljare till exempel steg med 20 procentenheter jämfört med valet 2014. Men ett högt förtroende är något vi aldrig får ta för givet. Varje dag ska vi förtjäna svenska folkets förtroende och samla människor i Sverige med god journalistik och engagerande program. Den senaste tiden har vi till exempel utökat antalet redaktioner och finns numera på 37 platser i Sverige, från Övertorneå och Kiruna i norr till Malmö, Kristianstad och Helsingborg i söder, säger Hanna Stjärne, vd SVT.

Anne Lagercrantz är chef för nyhetsdivisionen på SVT. På SVT Nyheter har det under året varit stort fokus på transparens, något som hon tror är viktigt för att öka förtroendet.

– Jag tror att vi, och det gäller egentligen all media, har en historisk skuld. Vi har varit dåliga på att förklara våra arbetsmetoder och vårt journalistiska urval. Hur vi jobbar helt enkelt. Vi måste också bli bättre på att lyfta ännu fler perspektiv i bevakningen och komma närmare publiken: i möten, i ämnesval och där människor bor.

Läs mer om hur SVT arbetar med förtroendet i det dagliga arbetet:

Anne Lagercrantz, divisionschef för nyheterna: Förtroende i vardagen: Veganmat, Rattfyllerister och penningtvättlänk till annan webbplats

Andreas Bedinger, divisionschef för allmän-tv: Förtroende handlar inte bara om nyheterlänk till annan webbplats

Se rapporten här: Förtroendebarometern 2019länk till annan webbplats

Medieakademien mäter årligen allmänhetens förtroende för institutioner, partier, medier och företag. De senaste åren har förtroendet för SVT sjunkit. När mätningen presenterades för ett år sedan uppgav 58 procent av svenskarna att de hade mycket eller ganska stort förtroende för SVT. I år har förtroende ökat till 61 procent.

0 gillar detta

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör