20 mars

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny

I programmet får vi följa jägarna Evelina Åslund Bäck och Peter Ekeström som gästar olika jägare och jaktlag runt om i landet. Foto: Baldur Bragason

Publicerad 14 mars 2019 10:53 - Uppdaterad 14 mars 2019 10:59

Jaktliv siktar på både bredd och fördjupning

Den 18 mars är det premiär för programmet Jaktliv som produceras av SVT Umeå. I broadcast blir det en serie på åtta halvtimmesprogram som vänder sig till en bred målgrupp. För den natur- och jaktlivsintresserade publiken som vill ha mer fördjupning publiceras även extra material på SVT Play och på sociala medier.

”Vi vill visa upp jakten som den livsstil den är för många människor i Sverige. Det handlar mycket om naturupplevelser, en social gemenskap och att ta tillvara på det ekologiska kött som viltet ger”, säger Roberth Moström, producent på Jaktliv på SVT Umeå. Foto: Charlotta Lambertz

Kreativa filmlösningar

Inspelningarna till programmet har gjorts under hösten på olika ställen runt om i landet. Kreativiteten har varit stor när det gäller att hitta lösningar för att få fram bra bildmaterial. Utöver filmkameror har teamet även använt mindre action-kameror fastsatta på såväl jakthundar som på jägarnas gevär.

– Det är svårt att fånga vilda djur på bild och det har varit utmanande inspelningar. Vi har varit ett litet team och det har blivit långa dagar för våra tappra fotografer. Jag är väldigt stolt över min personal som har arbetat med det här, säger Roberth Moström.

Kreativiteten har varit stor när det gäller att hitta lösningar för att få fram bra bildmaterial. Den här västen har Jaktliv-redaktionen tillverkat själva och används för att fästa en action-kamera på en jakthund. Foto: Charlotta Lambertz

Bredd och fördjupning

Efter inspelningarna återstår ett digert arbete med att redigera allt material. Det görs på lite olika sätt beroende på vilken målgrupp det vänder sig till. När Vipåtv besöker Jaktliv i Umeå arbetar bearbetningsproducenten Martin Wallinder med redigeringen av halvtimmesprogrammen.

– Materialet jag arbetar med är förklippt så jag sysslar med finliret för de åtta halvtimmesprogrammen som ska gå i broadcast, säger Martin Wallinder.

För den publik som önskar fördjupning i ämnet publiceras längre klipp med råklippt material på SVT Play.

– Har man sett programmet är tanken att de som är intresserade ska kunna gå in och se en längre råklippt bakom-kulisserna-version på SVT Play. Under höstens inspelningar har vi även kontinuerligt lagt ut klipp och teasers på facebook-sidan SVT Jaktliv där den jaktintresserade publiken ska kunna diskutera de olika ämnen vi tar upp, säger Roberth Moström.

När Vipåtv besöker Jaktliv i Umeå arbetar bearbetningsproducenten Martin Wallinder med redigeringen av halvtimmesprogrammen. Foto: Charlotta Lambertz

Skildring av jaktens alla delar

Vipåtv får också en förhandstitt på delar ur den kommande serien. Tittaren bjuds på många vackra naturvyer i ett behagligt klipptempo blandat med dialog. Men ibland blir det lite mer dramatiskt, till exempel när Peter följer med ut på älgjakt och får korn på en älgkalv.

– Vi vill visa på jaktens alla delar. Mycket av upplevelsen med att vara jägare är att få vara ute i naturen. En lyckad jakt behöver inte betyda att man skjuter något, även om vi kommer att visa delar av den sidan också. För vissa känns kanske jakt kontroversiellt, men för många människor är det en naturlig del av livet. Det ska bli kul att se hur programmet kommer att tas emot, avslutar Roberth Moström.

Fakta: Sverige har runt 300 000 registrerade jägare. Det är en stark kultur där många planerar sitt liv efter älgjaktens startdatum. Jakt är lika delar naturupplevelse, gemenskap kring lägerelden, delikatesser i stekpannan och samarbete med sin hund. Men det är också ansvar och respekt för viltet.

Charlotta Lambertz

2 gillar detta

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör