26 maj

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny

Inger Ljung Olsson leder konsumentprogrammet Plus som granskar bluffande företag med hjälp av sin publik. Foto: Janne Danielsson/SVT

Publicerad 18 februari 2019 16:32 - Uppdaterad 7 mars 2019 11:19

Plus satsar på publiknära och transparent journalistik

I nya säsongen av Plus jobbar redaktionen med ett nytt koncept som kretsar kring dialog med publiken och där publiken kan följa hela arbetsprocessen – från tips till färdigt reportage.

Plus nya arbetssätt bygger på så kallad crowdsourcing-journalistik, som betyder att redaktionen är öppen för publikens tips och lyssnar på input när det gäller kunskap och research. Redaktionen jobbar transparent, vilket innebär att publiken kan följa den pågående granskningen på SVT Nyheters konsumentsida och nedslag görs sedan i broadcast allt eftersom. Till skillnad från tidigare säsonger ligger fokus först och främst online:

– Förut hade vi en deadline när programmet skulle sändas i broadcast. Nu publicerar vi hela tiden online i nyhetstjänsten och samlar sen ihop delarna till broadcastprogrammet. Det innebär att vi går ut tidigare och tv-reportaget behöver inte vara färdigt innan vi publicerar, förklarar Agneta Stefansson, nuvarande projektledare för Plus, och som har utvecklat det nya konceptet tillsammans med Tomas Lindh, projektledare för utveckling i Umeå, och Maria Höglund, vikarierande projektledare för Plus under 2019.

Det nya arbetssättet innebär även att redaktionen inte håller på materialet i rädsla för att någon annan ska publicera nyheten.

– Det gör inget om andra medier tar nyheten – det innebär bara att vi får spridning. Så därför håller vi inte längre på materialet tills vi är färdiga.

Plus projektledare Agneta Stefansson har varit med och utvecklat Plus nya koncept. Foto: Charlotta Lambertz

Ber om tips i forum

För att få in tips från publiken jobbar redaktionen mycket i forum på sociala medier. Reportrarna går ut aktivt och ställer frågor till publiken.

– Vi står inte längre på berget och ropar: ”Här är vi, kom till oss”. Vi vill visa att vi är närvarande och att vi vill veta och det innebär att vi ska vara vänligare i vår ton – vi ska vara någon man vågar prata med! säger Agneta Stefansson.

Det nya arbetssättet ställer samtidigt nya krav på reporterrollen. Det händer att de som tipsar namnger ett företag öppet i forumet där diskussionen pågår, vilket kan göra att redaktionen hamnar i intressekonflikter. Inga företag ska namnges utan att de har fått en chans att kommentera. För att kunna hantera sådana situationer har redaktionen jobbat nära både SVT Programetik och Publikdialog.

– Vi har bollat med Programetik så att vi kan gå in och svara på ett sätt som visar att SVT inte tycker att det är okej att peka ut någon i kommentarerna, utan att de ska höra av sig direkt till oss istället, förklarar webbredaktören Nils Pejryd som just nu jobbar med ett reportage om begagnade bilar som har genererat hundratals kommentarer, bland annat i de många bilforum där han har bett om tips.

Möter nya målgrupper

Nils Pejryd är en av Plus reportrar

En effekt av att redaktionen numera går ut aktivt i olika intresseforum är att man når nya målgrupper.

– Det gör att vi träffar på alla typer av människor. Förhoppningen är ju att det ska ge bra innehåll, men det gör också att Plus kan nå människor som vanligtvis inte följer programmet men som är engagerade i ämnet, säger Nils Pejryd.

Plus är noggranna med att ta hand om alla kommentarer som kommer in och ser till att alla får någon form av återkoppling. Alla tips sparas för framtida bruk. Till sin hjälp har de ett system som sorterar alla inkomna tips, som även SVT Dokumentär använder, och en intake på halvtid.

Spelplats istället för studio

Samtidigt som nya säsongen av Plus är en satsning mot publiken produceras programmet med mindre ekonomiska resurser än tidigare, vilket bland annat innebär att det inte längre spelas in i studio. Istället har en spelplats skapats på redaktionen där programledaren Inger Ljung Olsson samtalar med den aktuella reportern varvat med inslag om ämnet.

Projektledaren Maria Högberg och reportern Nils Pejryd håller på att bygga upp Plus nya spelplats på redaktionen, som ska ersätta studion. Foto: Charlotta Lambertz

– Det kanske inte ser lika snyggt ut i broadcast, men tittarkontakten är det viktigaste för oss. Det är viktigt för både oss och SVT, för vi finns till för tittarna, poängterar Agneta Stefansson.

Spelplatsen består av robotkameror som redaktionen kan styra med enkla medel via en mixer. Det bandade materialet redigeras sedan ihop före sändning.

– Vi gör fortfarande reportage ute på fältet, där vi filmar med stor eller mindre kamera. Så det är inte en jättestor skillnad mot vad vi har gjort tidigare. Vi har alltid velat lyssna på publiken, men nu går vi ett steg till och lyssnar även på vägen dit. Jag tror att det här är ett framtida sätt att arbeta på för public service, säger Agneta Stefansson.

Hon konstaterar dock att SVT:s system inte riktigt är anpassade för det nya sättet att arbeta eftersom samma moment måste göras oavsett om man ska producera ett kortare klipp eller ett helt program:

– SVT är byggt för att köra långtradare, men om man vill köra vespa finns inte systemen för det. Vi behöver bygga system på SVT där vi kan göra saker både stora och små.

Nya säsongen av Plus sänds i SVT1 tisdagar kl. 22.00. Premiär tisdag 19 februari.

Anna Thodenius

1 gillar detta

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör