21 februari

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny

Publicerad 18 januari 2019 16:25 - Uppdaterad 18 januari 2019 16:37

Oriktiga uppgifter i omlopp om tysk Public service

ARD markerar mot missvisande information som ständigt återkommer på nätet.

Tysklands stora nationella PS-nätverk ARD publicerade häromveckan ett klargörande, riktat mot flera oriktiga uppgifter som upprepade gånger publicerats i olika nätpublikationer och cirkulerat i sociala medier.

Fel om lönernas andel Bland annat gäller det lönernas andel av ARD:s utgifter som flera gånger av olika medier och sajter angetts till 50 procent, medan det i själva verket är 31 procent, enligt ARD:s egna uppgifter.

– Det går inte heller att helt jämföra ett allmännyttigt företag som ARD med kommersiella medieföretag. Att vi har egen personal är det som gör kvaliteten på vår rapportering. Vi bevakar själva politiska, ekonomiska och kulturella förändringar i våra sändningsområden och vi står fria från kommersiella eller andra intressen, vilket ger människor att formulera sina egna åsikter, skriver ARD i klargörandet.

Läs ARD:s klargörandelänk till annan webbplats

Mats Carlsson-Lénart

0 gillar detta

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör