12 december

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny

Publicerad 6 december 2018 09:30 - Uppdaterad 7 december 2018 11:16

Siri Bergerud

Siri Bergerud, projektledare för Salongen.

Vår lärdom – att våga integrera metadiskussionen på ett mer omfattande sätt

Frågan från Sara Wennerblom Arén, producent för instagramkontot ”Enligt dig” och selfiedokumentärserien ”Min mage och jag” gick till Salongens projektledare Siri Bergerud och redaktör Malena Nilsson Nyback: Vad lärde ni er av att jobba med innehåll i daglig direktsändning och reality parallellt i projektet Salongen?

Programprojektet Salongen har under hösten varit 105 direktsända timmar på Play och åtta realityprogram à 45 min på Play och SVT1. Realityprogrammen spelades alltså in och klipptes parallellt med liveprogrammen under förmiddagarna onsdag-fredag och publicerades på söndagar. Projektet har förstås givit oss en massa lärdomar och mycket av det vi noterade undervägs kunde vi också justera under seriens gång.

Vi var tidigt i processen medvetna om att det var två olika fokus i liveprogrammen och realityprogrammen. Det bandade veckoprogrammet fokuserade på tävlingen och frisörerna och deras utvecklingskurva och i varje dags livesändning låg fokus på kunderna och det öppna samtalet. Visst måste frisörerna visa sin hantverksskicklighet och sociala förmåga i direktsändningen, men vårt tyngsta fokus var att skapa förutsättningar för öppna samtal om saker som målgruppen tycker är viktiga – utan att SVT går in och styr samtalet i den riktning vi tycker är riktig.

Så hur utvecklade sig dessa skilda fokus? Jo, utöver alla fantastiska och samtidigt vardagliga samtal om livsdrömmar, kärlekslängtan, roliga saker man sett och hört…. så märkte vi tydligt i direktsändningen en lust att också prata om innehållet i det bandade tävlingsprogrammet. Ett ofta återkommande tema! Generellt såg vi att just det att tävla och att vara på tv tycks vara otroligt spännande för målgruppen, hur frisörerna låg till i tävlingen var ett populärt samtalsämne. Ett alternativ hade varit att instruera kunderna om inte prata så mycket om tävlingen som ingen har sett ännu då det upplevdes som lätt förvirrande och tjatigt när så många undrar samma sak.

Det var glädjande att se vilket engagemang kunderna hade för frisörerna och hur det gick för dem i tävlingen. Så, istället för att tiga ihjäl det är naturligtvis det andra alternativet att omfamna och vidareutveckla detta engagemang! (When life gives you lemons…) Därmed blev den största lärdomen vi har dragit, från att sända både live och tävling parallellt under så många timmar, utan tvekan att vi kan våga att integrera metadiskussionen på ett än mer omfattande sätt!

Genom att ha ett större fokus på frisörerna i direktsändningen – och större fokus på kunderna i tävlingsprogrammet, ser vi nu konturerna av ett nytt berättande: där vi vågar prata om engagemanget, att brinna, att tävla, på ett helt annat sätt. Att jobba med reaktioner på klassiskt realitysätt genom att spela upp programmet inne i Salongen för kunder och frisörer att reagera på – spela upp inslag från tävlingen och livet utanför inne i direktsändningen, spela upp hälsningar från publiken in i Salongen, mm kommer ge ett mycket mera dynamiskt program.

Under finalveckan tog vi ett rejält kliv i denna riktning - något som kan liknas vid vår syntes - den totala sammansmältningen av de båda fokusen: Vi stoppade in både tävlingen och inte minst frisörernas synkar och reaktioner på det som hände där och då - i direktsändningen. Vi fick det bästa av två världar: både passionen och engagemanget för frisörernas hantverk varvat med de goda, informella samtalen som frisörstolen bjuder in till. Temperaturen steg för de som var kvar i tävlingen och för dem som fortfarande klippte kunder, fick vi ett nytt fokus på samtalet och flera nycklar till hur frisörer skapar ett samtal där syftet är att samla och förstå människor genom att ventilera åsikter, liv och hår.

Vi vill skicka vidare stafettpinnen till Tobias Björling som flera gånger ansvarat för att anpassa ett amerikanskt format för den svenska publiken, nu senast blev Hollywood game night ”Alla för en”. Hur gör man för att anpassa moment och redaktionellt innehåll för den svenska publiken?

Siri Bergerud, projektledare och Malena Nilsson Nyback, redaktör för Salongen

Malena Nilsson Nyback, redaktör för Salongen.

Några favoritögonblick från hösten

När Leart trots tidspress ändå lyckas att kvalificera sig till sin första masterclass.

När Cindy berättar om hur konstigt det var att känna sig hemma när hon för första gången var på besök i Ghana.

När frisörerna, och vi, fattar varför det kan uppfattas som clueless och kulturell appropriation att snacka om ”Kim Kardashian-flätor” i en masterclass om traditionella flättekniker.

När den unga tjejen i Marielles stol berättar att Salongen är något som både hon, mamma och mormor kollar på.

Fakta: Salongen är/var ett experiment för att nå ut till en ung målgrupp genom att skildra livet på en frisersalong för 8 frisörer i åldrarna 21-27 från olika delar av Sverige; Gällivare, Visby, Sunne, Lund, Bollebygd, Uppsala, Värmdö och Borås. Under åtta veckor kunde vi följa dem och deras kunder och parallellt följa frisörerna i olika tävlingar för att slutligen kora hela Sveriges favoritfrisör.

1 gillar detta

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör