Fikastund på KTH i Stockholm: Fr v: Samuel Norling, Anne Lagercrantz, Olof Lindman, Kajsa Christensson och Åsa Linder. Foto: Arkiv/Per Westergård
Publicerad 15 november 2018 13:10 - Uppdaterad 15 november 2018 13:35
Ny EBU-rapport lyfter goda exempel för PS i en svår tid.
TV- och radiounionen EBU gav nyligen ut en slags handbok för PS-bolag som vill ha råd i vår stundtals mediefientliga tid. Det är Yle:s tidigare nyhetsdirektör Atte Jääskeläinen och den holländske mediekonsulten Maike Olij som sammanställt och skrivit rapporten, som består av 50 fallstudier – alla exempel på hur medieorganisationer hanterat utmaningar som exempelvis polarisering och minskat förtroende hos allmänheten innebär.
Rapportens syfte är att visa på ”möjligheterna i villervallan” och även erbjuda konkreta lösningar på de problem som dykt upp, skriver EBU på sin hemsida. Bland de goda exempel som lyfts fram är ”Fika med SVT” som startades för ungefär två år sen och som syftar till att bygga goda relationer med publiken. Även SVT:s strategi för att hantera attacker i sociala medier beskrivs i den nya ”News report 2018”. Rapportförfattarna menar att SVT:s fokus på att bemöta kritik men utan överreagera är ett gott exempel för andra att ta efter.
Läs mer på EBU:s hemsida (där man också kan ladda ner hela rapporten)
Läs också:
Fika med SVT - ett projekt som gör skillnad
SVT fikar med publiken - och får nya perspektiv
Mats Carlsson-Lénart