17 oktober

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny

Publicerad 26 september 2018 13:43 - Uppdaterad 26 september 2018 13:51

Jocke Norberg

Stafetten: Jocke Norberg, omvärldsanalytiker på SVT Strategi

SVT behöver bli mer transparenta!

Charlotte Niklasson, head of office, nordiska PS-bolagens public service-kontor i Bryssel, lämnade över stafettpinnen till Jocke Norberg, omvärldsanalytiker på SVT Strategi, med frågan: Hur kan SVT öka transparensen?

Jocke Norberg svarar:

Hur kan ni göra av med 5 miljarder kronor? Varför visar ni dating-program? Hur anmäler jag ett program på webben? Varför fick den där experten vara med igen i Agenda?

Frågorna är många som kommer till SVT och de kommer bli fler i framtiden. När vi byter finansieringsform 2019 (beslutas i november) så kommer många som inte tidigare har betalt för SVT bli skyldiga att betala sin public service-avgift via skattsedeln. Och de vill veta vad de får för pengarna. Dessutom tror jag att ett av många sätt att vända de nu sjunkande förtroendesiffrorna kan vara att bli mer öppna och transparenta mot vår publik.

Man kan ha två synsätt på transparens. Antingen låter man allt vara hemligt utom det som man väljer att publicera eller så låter man allt vara öppet utom det man verkligen behöver skydda. Jag tror på den senare varianten. Varför kan vi inte tala om vad ett program kostar? Alla vet ju vad en svensk långfilm kostar. Eller vad The Crown kostade.

Jag ansvarar för företagets public service-redovisning men den är ju inte helt lättillgänglig. Vi har också lagt till något som kallas Siffror om SVT på svt.se men det är inte alldeles enkelt att hitta dit. Nyheterna har sin Nyhetsblogg där man redovisar sina publicistiska val. Men jag tror att det går att samla och synliggöra ännu mer fakta om SVT.

Nu kommer vi dra igång fem arbetsgrupper som ska ta fram förslag på hur vi kan öka transparensen inom en mängd olika områden. Sen är det bara att börja. Det handlar inte om någon stor lansering utan vi bara börjar. Och så måste vi självklart lyssna på publiken. Vad vill man veta, vad saknas, var vill man hitta information? Är vi mer öppna mot publiken så blir vi automatiskt mer öppna mot konkurrenter, myndigheter och andra viktiga intressentgrupper. Det kommer vi alla att tjäna på. Jag tar också tacksamt emot förslag från alla medarbetare. Vad tror ni kan hjälpa SVT att bli ett mer lyssnande och öppet företag? Hör av er!

Jag fick just höra att antalet SVT Play-användare inte ökar längre. Jag tror den största ökningspotentialen finns hos de äldre, sådana 60 + som jag, men det är fortfarande lite för krångligt att streama Play till tv:n.

Jag önskar skicka stafettpinnen vidare till Tommie Landström på HR & Kommunikation. Hur kan SVT hjälpa till för att förenkla eller lära ut hur man gör?

Jocke Norberg, omvärldsanalytiker på SVT Strategi

4 gillar detta

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör