21 november

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny

5,4 miljoner valkompasser genomfördes inför valet. Foto: SVT

Publicerad 11 september 2018 17:59 - Uppdaterad 26 september 2018 14:20

Rekordsiffror för SVT Nyheter under valet

SVT:s nyhetstjänst med valkompassen genererade på valdagen hela 5,3 miljoner besök (varav 2,9 miljoner unika webbläsare). Dagen efter valet kom en ny rekordsiffra med 6 miljoner besök för att ta del av valresultat, fördjupning och analys.

– Det här är resultatet av ett ambitiöst och hårt arbete av väldigt många människor med väldigt många olika kompetenser, säger SVT Nyheters ansvariga utgivare Charlotta Friborg.

5,4 miljoner genomförda valkompasser

Inför valet har SVT satsat mer än någonsin på den lokala bevakningen och tagit fram valkompasser för både riksdag, kommun och landsting - totalt 311 olika valkompasser. De kommunala valkompasserna har använts nära en 1,6 miljon gånger och de unika landstingskompasserna över 1,1 miljoner gånger. Ett samarbete med lokala medier har gjort att runt 50 nyhetstidningar och Sveriges Radios lokala redaktioner kunnat erbjuda samma valkompasser.

– Vi har vid sidan av den vanliga politikbevakningen erbjudit ett guidande material där användarna själva kan se vad partierna och kandidaterna står för och bilda sig en uppfattning. Där har våra valkompasser varit centrala. Att det har funnits behov av detta ser vi i de här siffrorna - många var inne på valdagen för att göra valkompasserna, säger Charlotta Friborg.

Valvakan följdes av miljoner

Valvakan i SVT1 nådde under kvällen 4,4 miljoner tittare och räknar man in valvakan i SVT2, med fokus på kommun- och landstingsvalen, nådde SVT:s valvakor 4,7 miljoner. Under söndagen besökte 4,6 miljoner unika webbläsare SVT och måndagen efter valet var det 4,3 miljoner som tog del av SVT online, vilket inkluderar Barnkanalen, SVT Nyheter och SVT Play.

– Jag är så stolt över vår professionalitet och vårt enorma genomslag. Det är ett kvitto på publikens uppskattning och ett resultat av ett väldigt hårt arbete på redaktionerna, säger Anne Lagercrantz, divisionschef på riksnyheterna.

SVT:s samlade valutbud* som innehöll program som Utfrågningen, partiledardebatter och Tal till nationen, nådde totalt 73 procent av Sveriges befolkning via broadcast.

*siffran är exklusive ordinarie nyhets- samhälls- och dokumentärutbud

Läs också: SVT:s lokala Valkompass ska ge fler perspektivlänk till annan webbplats

1 gillar detta

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör