19 oktober

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny

Publicerad 30 augusti 2018 11:02 - Uppdaterad 30 augusti 2018 11:17

Johan Wahlberg

Stafetten: Johan Wahlberg, digital strateg SVT.

När digitala assistenter och avancerad AI blir en naturlig del i mångas vardag ska även SVT finnas där

Karin Almers, redaktionschef SVT Play, lämnade över stafettpinnen till Johan Wahlberg, digital strateg på SVT, med frågan: Hur kommer den nya tekniken med artificiell intelligens (AI) och alla nya apparater såsom Google Home och Alexa med flera att påverka SVT?

Johan Wahlberg svarar:

Smarta högtalare som lyssnar på dina kommandon och ger dig vädret, senaste nyheterna, tänder lampor, startar tv:n, spelar musik och läser sagor för barnen är det snabbast växande området inom hemelektronikbranschen. Hittills baserat på engelska, men snart lanseras svenskspråkiga högtalare. En värld där digitala assistenter med hjälp av AI (artificiell intelligens) ger dig relevant information baserat på dina beteenden och i vilken situation du befinner dig.

Vad innebär allt detta för SVT? Ja, det blir ju inte mindre komplext. Jag skulle vilja sammanfatta utmaningen i tre delar: DATA – SAMARBETEN – OSYNLIGA GRÄNSSNITT

För att vara sökbar och att de digitala assistenterna hittar våra program, nyheter och tjänster behöver vi arbeta med vår metadata. Säkerställa att programmen har korrekt information inlagt i våra system och att våra dataflöden sammankopplas med andra aktörers system.

För att knyta ihop våra dataflöden med olika system behöver vi skapa relationer med relevanta globala och nationella aktörer. Ingen är ensam stark i denna värld. Samarbeten är centralt för att utvecklingen ska bli relevant för användaren. I det sammanhanget har public service en unik och viktig roll att bidra med ett perspektiv som inte bara baseras på ekonomisk vinst. I dagsläget finns ett stort intresse att ha oss med. En bra position som beror på kunskapen vi byggt genom framgångsrika tjänster online i kombination med ett starkt utbud relevant för en stor publik.

Vi är vana att surfa på nätet via datorer med tangentbord och mobiler med touchskärmar, men vi är fortfarande inte bekväma med att prata med prylarna. Vi vet inte riktigt vad vi ska säga och hur vi ska säga. Det finns en tröskel att kliva över när man börjar använda smarta högtalare och de röststyrda assistenterna. Det beror också på att tjänsteutvecklingen är i sin linda. 20 år av användargränssnittsutveckling för webben har givit oss en hel del insikter om den världen, men hur kommer man använda röststyrning? Vi behöver påbörja ett kontinuerligt utforskande om hur man kommer använda röststyrning. För jag tror digitala assistenter ihop med avancerad AI kommer finnas som en naturlig del i mångas framtida vardag, rösten blir ett naturligt sätt att navigera bland olika utbud och då ska även SVT finnas där.

Jag vill skicka Stafettpinnen vidare till Charlotte Nicklasson, med frågan vad är det för frågor kring media och digitala tjänster som bubblar i Bryssel?

Johan Wahlberg, digital strateg SVT.

3 gillar detta

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör