15 december

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny

Publicerad 22 augusti 2018 08:42 - Uppdaterad 23 augusti 2018 10:22

Anna-Maria Nildén

Krönika: Anna-Maria Nildén, projektledare Sommarlov

Sommarlov 2018: 4,6 miljoner uppspelade timmar = 525 år av Sommarlov

Vi trodde länge att rätt recept på Sommarlov var ett lättsamt magasin. Sedan kom Sommarskuggan och förändrade allt. Nu slår den här 40-åriga broadcasttraditionen alla tänkbara onlinerekord i konkurrens med streamingtjänsterna. Och varje dag hela sommaren har tusentals barn och föräldrar vallfärdat till en okänd park i utkanten av Malmö.

Sommarlov har i princip alltid gått bra, men ett framgångsrikt koncept kan också vara värt att utveckla. Sommaren är inte slut och summerad än när jag får ett mail med beskedet att Sommarlov hittills ökat online med 89 procent i antalet starter från 2017, till 14 miljoner starter. Med Sommarlovs förserie ”Sommarskuggan nr 3” och Sommarlovskortformaten inräknade så har Sommarlovsvärlden 31,1 miljoner starter 2018 (+65 procent jmf 2017) och 4,6 miljoner uppspelade timmar (+48 procent jmf 2017). Det är 525 år. Av Sommarlov.

I Sommarlov 2018 behöll vi kärnan från de senaste åtta årens grundkoncept, men gjorde en rad förändringar: Vi utvecklade ett mer dramatiserat innehåll. Vi vågade oss på vårt kanske svåraste tema hittills: demokrati och barns rätt att göra sin röst hörd. Vi bytte inspelningsplats och vi genomförde samtidigt en rad tekniska förändringar för att omfördela ekonomiska resurser. Vi slutade sända live. Vi har utvecklat åtta kortformat som tillhör Sommarlov. Utöver huvudprogrammets 68 avsnitt levererar vi alltså 93 avsnitt av kringmaterial inom ramen för Sommarlov. Utöver detta så påverkas framgången såklart av flera andra parametrar, såsom filmerna som sänds inom Sommarlovsramen, våra playfunktioners ständiga utveckling och SVT kommunikations kampanj kring 40-årsjubileumet mm.

Hårt jobb. Med- och motgångar. Långa möten. Så kom juni 2018. Vi hade 68 avsnitt Sommarlov framför oss, med daglig sändning under tio veckor. Vi kämpade som troll för att få allt att lira de första veckorna. Så kom snabbt resultatet. Vi ökade i broadcast, vi ökade explosionsartat online och vi ökade publikt på eventet. Jag får skriva en krönika. Kan vi andas ut? Nej. Det här konceptet är värt att fortsätta utveckla, vrida och vända och skruva på. I all evighet. På alla nivåer.

Sommarlovs Alexander Hermansson är den första barnprogramledaren som har blivit nominerad till Kristallen för bästa manliga programledare. Foto: Hanna Lagerberg/SVT

Vi gläds åt siffrorna, men än mer åt den direkta responsen från publiken. Vi möter barn och föräldrar på eventet, får mail och fysiska brev med kärlek som får oss att trilla av våra stolar. Där det beskrivs hur Sommarlov ibland är viktigt på riktigt. Det är trots allt individerna bakom siffrorna som gör oss till dem vi är. Och de förtjänar att vi fortsätter kämpa och utveckla oss. Ty de är vår framtid.

Länk till best of Sommarlov 2018länk till annan webbplats

Anna-Maria Nildén, projektledare Sommarlov

9 gillar detta

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör