21 juli

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny

Publicerad 25 juni 2018 09:38 - Uppdaterad 26 juni 2018 09:48

Christer Mellstrand

Krönika: Christer Mellstrand, Marknadschef SVT. Foto: SVT

Så når vi publiken i vardagen

SVT är till för alla och vi vill nå så många som möjligt med vår journalistik. Nu när riksdagsvalet närmar sig finns ett extra stort intresse för oberoende nyhetsrapportering. Därför känns det extra roligt att vi nu under en period framöver med start 25 juni kommer att visa innehåll från vår nyhetsapp på storbildstavlor i offentliga miljöer.

Vår journalistik kommer att synas på 700 digitala storbildsskärmar på 20 orter. Här syns ett par exempel på hur dessa skärmar kan komma att se ut:

Vi vet att det finns människor som inte alls känner till vår digitala närvaro, som inte alls har SVT Nyheter i sitt universum. Vårt uppdrag är att försöka nå dem på olika sätt, till exempel genom att berätta om nyhetsappen i broadcast och genom sociala medier. Men vi behöver utforska fler kanaler och den här satsningen är ett sådant försök. Vi vill öka kännedomen – särskilt hos unga – om SVT Nyheters digitala erbjudande och särskilt när det gäller vår valbevakning.

Den senaste tidens förtroendemätningar har visat på ett lätt tapp i förtroende, bland annat hos yngre. En orsak kan vara att det finns unga som helt tappat kontakten med SVT. Det är svårt att känna förtroende till något som man knappt känner till – så den här satsningen är ett sätt att försöka i att hitta in till de här gruppernas vardag. Vi vill finnas med våra användare från morgon till kväll, på busshållplatser och torg.

Det känns fantastiskt att skapa den här möjligheten att nå fler. Samtidigt är det en publicistisk uppgift som kräver stort ansvar av redaktionen. På den här nya ytan kommer vi att nå många olika människor, även t ex små barn. Våra bilder kommer att visas i en offentlig miljö för människor som inte har möjlighet att välja om de ska exponeras för skrämmande material och där utrymmet för text är begränsat. Därför har vi formulerat en särskild publicistisk policy, som bland annat att vi väljer bort starka eller skrämmande bilder på skärmarna. Det är onlinedesken under ledning av Michael Kucera som kommer se till att vi hittar ett förhållningssätt som gör att vår journalistik fungerar även i det här formatet.

För att få ihop det här projektet har flera olika avdelningar arbetat tätt tillsammans, bland annat SVT Nyheter, SVTi och SVT Kommunikation och jag vill verkligen tacka alla som bidragit med idéer och arbetskraft. Vi producerar otroliga mängder kvalitetsjournalistik, varje dag, från morgon till kväll. Det här är en chans för oss att nå en ny publik med vårt erbjudande.

Christer Mellstrand, Marknadschef SVT

1 gillar detta