15 oktober

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny

Publicerad 16 maj 2018 13:59 - Uppdaterad 16 maj 2018 14:16

Marianna Widmalm

Stafetten: Marianna Widmalm, projektledare i Malmö

”Lär känna din publik och hitta tilltal och ton som passar dem”

Peter Nyrén, programbeställare, Underhållning och Livsstil lämnade över stafettpinnen till Marianna Widmalm, projektledare för SVT:s dramaserie för mellanstadiebarn ”Klassen” med frågan: Vad har varit de största lärdomarna i att producera Klassen som nu gör succé i Play?

Marianna Widmalm svarar:

Tack för pinnen Peter! Sammanfattningsvis skulle jag säga: lär känna din publik och hitta tilltal och ton som passar dem.

Ämnen från barnens egen verklighet

"Klassen" behandlar ämnen, både stora och små, som är hämtade från barnens egen verklighet.

Det viktigaste är att vi tar upp ämnen som barnen själva är berörda av, det är dilemman som uppstår när de umgås i skolan utan någon vuxens närvaro.

"Klassen" följer vanliga barn under skoldagen och rollerna är fördelade på olika karaktärstyper så att barnen förhoppningsvis kan känna igen sig själva eller sina kompisar i dem.

Vi fokuserar på detaljer som kan skapa diskussioner i en klass som till exempel falska rykten eller hur man lär sig att kyssas, men också på tyngre ämnen som är svåra att hantera för ett barn – en förälder som går bort eller en mamma som dyker upp full på skolan.

Genom att ta upp sådana ämnen i en fictionserie i dokumentär stil och som utspelar sig där barnen känner väl igen sig blir det också lättare för dem att prata med varandra om problemen som tas upp, i verkligheten och på sociala medier.

Igenkänning och trovärdighet

Jag tror att en del av framgången är att det är svenskt innehåll där igenkänningsfaktorn och trovärdigheten är stor. Det vi publicerar konkurrerar med innehåll från hela världen på grund av Youtube och andra streamingtjänster, och den största utmaningen för oss är att samla barnen framför skärmen för att titta på och prata om det innehåll vi erbjuder, så med det i bagaget måste vi verkligen tänka på tilltalet.

Språket är en viktig del av det - våra skådespelare känner till scenens innehåll men de får inte skrivna repliker som ska pluggas in i förväg, de får en beskrivning av vad scenen innehåller och sedan får de regi i hur det ska ske och hur de ska agera. När scenen spelas in använder de sina egna ord, precis som på sin egen skolgård. Jag tror inte att framgången skulle blivit lika stor om vi bara köpt in och dubbat eller textat den danska förlagan. Klassen är ett format, se faktarutan under.

Publiceringssättet viktig del

Jag är övertygad om att publiceringssättet också är en viktig del av framgången. "Klassen" publiceras enbart online, där vår målgrupp av barn befinner sig och kan välja själva när de tittar.

Efter en del experimenterande i början, då vi publicerade fyra episoder i veckan, har vi landat i slutet av januari på två nya avsnitt i veckan och vi har inte förlorat några tittare på det. Vi har för övrigt lika stor publik på Svtplay som på Barnplay.

Jag tror att det är en fördel att barnen har tid att se de nya episoderna innan nästa kommer och framför allt att de har tid att prata om dem med sina kompisar.

Sist måste jag bara kort nämna att det finns en massa lärdomar att hämta om hur vi producerar "Klassen", det är möjligt att producera bra fiction med ett relativt lågt timpris. Produktionssättet är mycket strikt formaterat, vi producerar fyra avsnitt (40 minuter) per dag. Det är två regissörer som arbetar parallellt och som i sin tur har två fotografer var. Två kameror sparar in tid, vi tröttar inte ut barnen, det blir färre omtagningar och vi får dessutom en mer filmisk prägel. Redan på manusstadiet är det uppstyrt hur många scener man får spela in så att man inte kommer hem med för mycket material som i sin tur försenar klippningen.

Jag skickar stafettpinnen vidare till konceptutvecklaren Erik Neppelberg med frågan:

Borde vi inte manuellt styra (”redaktöra”) algoritmerna för att kunna tipsa om de mest relevanta titlarna som kommer direkt efter våra största playsuccéer på Svtplay?

Marianna Widmalm, projektledare i Malmö

Faktaruta

● Klassen 52 x 10 episoder

● Produceras av STV som äger de nordiska formaträttigheterna

● Har 1,2 miljoner starter i genomsnitt per avsnitt

● Har två 2 miljoner uppspelade timmar.

● Har startats 22,9 miljoner gånger

● All statistik ovan är till och med 24 april

● Den sista episoden publiceras 10 maj

● Säsong 2 kommer att spelas in under sommaren i Lund

1 gillar detta

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör