19 oktober

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny

Publicerad 2 maj 2018 14:12 - Uppdaterad 2 maj 2018 16:36

Peter Nyrén, programbeställare. Foto: Fredrik Hjerling/SVT

Stafetten: Peter Nyrén, programbeställare.

”Ett privilegium att vara beställare på SVT”

Lotta Unger i Malmö undrade hur man som beställare ska kunna välja bland de bra förslag som pitchats med sikte på 2019.

Att välja är en av de två huvuduppgifter som kommer med beställarjobbet. Den andra – som kommer först – är att identifiera behov och peka ut riktning inom sin genre. De sker i genremötena, genom briefer och genom diskussioner med programchefer och utvecklare under hela året, men det blir förstås extra intensivt inför prioprocessen.

I år gjorde vi en pitchdag där beställare, programchefer och utvecklare tillsammans tog del av de förslag som tagits fram internt. Den överblicken var ny och, tror jag, nyttig för oss alla. Inte minst nu när vi siktar på playpubliken så blir ibland genregränserna mindre tydliga. Kultur, livsstil, fakta och samhälle kan ibland tackla samma ämnen från lite olika perspektiv.

Förslagen måste man sedan pröva mot briefen och sin erfarenhet av vad som behövs för att skapa ett bra program: Har vi hittat tydliga premisser som kan tränga igenom bruset? Har det något unikt? Betyder ämnet tillräckligt mycket för målgruppen?

Det är ju ett tråkigt faktum är ju att vi inte kan realisera alla programidéer vi får in.

Vår strävan de sista åren har varit att minska överbudet och öka träffsäkerheten, så att inte programcheferna får lämna in långa listor på nya förslag där majoriteten ändå inte kan bli av. Det skapar bara frustration.

Det slutgiltiga valet sker samlat i programledningen när vi försöker balansera årsbudgeten och komponera ett utbud som skapar engagemang och uppskattning hos hela publiken. I den mixen finns våra redan etablerade titlar, och ett antal öppna uppdrag där vi tar beslut senare, efter det vi sett hur årets program faller ut och efter pitchar från produktionsbolagen.

Men den interna utvecklingen är viktig för oss. De senaste åren har vi fått fram flera framgångsrika program i livsstilsgenren, till exempel ”Auktionsommar” som drog miljonpublik till SVT1 i vintras och ”Arvinge okänd” där formatet har plockats upp av andra länder och produceras av NRK och DR. Till hösten väntar flera spännande premiärer, två nya realityserier och ett helt nytt matprogram.

Det är ett privilegium att vara beställare på SVT, att få välja programmen som skapar vårt utbud. Och ju svårare programchefer, utvecklare och produktionsbolag gör beställarjobbet genom att presentera nya skarpa, unika och spännande förslag – desto bättre blir det i förlängningen för tittarna.

Jag skickar stafetten vidare till Marianna Widmalm, projektledare i Malmö: Vad har varit de största lärdomarna i att producera dramaserien Klassen som nu gör succé i Play?

Peter Nyrén, programbeställare, Underhållning och Livsstil

1 gillar detta

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör