21 september

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny

Succé för serien Klassen, SVT:s kortdrama som blivit en klick-raket. Foto: SVT

Publicerad 30 april 2018 09:15 - Uppdaterad 4 maj 2018 09:55

Så blev ”Klassen” en klick-raket

”Klassen”, SVT:s dramaserie för mellanstadiebarn, som visas i kortformat online, har blivit en riktig klick-raket. Hemligheten bakom framgången kan vara språket, som helt är ungdomarnas eget, men också publiceringsstrategin online.

Våren 2017 påbörjades castingen av skolelever och under sommarlovet spelades scenerna in på Järnåkraskolan i Lund. På hösten klipptes serien och redan i julhelgen släpptes de första avsnitten av ”Klassen” på SVT Play och Barnplay. Parallellt sändes några avsnitt i SVT Barnkanalen. Succén kom direkt!

– ”Klassen” har haft 22,9 miljoner starter online, till och med den 24 april. Den har samlat 2 miljoner timmar i uppspelad tid. Varje avsnitt online har haft en webbpublik på i genomsnitt 270 000, säger Kelly Smith, digitalanalytiker för SVT:s barnutbud.

Kelly Smith, digitalanalytiker på SVT visar hur snabbt "Klassen" blev en klick-raket. Foto: Johan Odenfors

Medveten publiceringsstrategi

Publiceringsstrategin för de tio minuter långa avsnitten har varit att tillgängliggöra i högt tempo; fyra avsnitt per vecka på SVT Play i början, sedan lite långsammare för att de inte skulle ta slut för fort. Efter en vecka hade antal starter för Klassen ökat till 630 000 på hela SVT:s playutbud och har fortsatt ligga högt.

– Jag upptäckte att det gick jättebra när jag sammanställde dagrapporter med online-statistik för ”topp femtio-titlar”. Plötsligt såg jag att Klassen låg i topp och fortsatte göra det i flera veckor, säger Kelly Smith.

Publiceringsstrategin verkar ha bidragit till framgång och när SVT la ut färre avsnitt per vecka höll statistiken i sig. Nu i slutet av april återstår bara några få av de totalt 52 avsnitten.

Marianna Widmalm, projektledare på SVT i Malmö som står bakom serien "Klassen". Foto: Lena Wemar

Ungdomarnas språk en framgångsfaktor

– ”Klassen” är ett holländskt format, så kallad fiktiv reality, som blev en omedelbar succé när danska DR Ultra började sända en dansk version, säger Marianna Widmalm, projektledare på SVT i Malmö. Danskarna gjorde serien mer dramalik än originalet och jag valde ut de bästa episoderna, som bearbetades för svenska förhållanden.

Det var aldrig ett alternativ att dubba den danska serien till svenska, för SVT ville anpassa historierna för en publik i Sverige och samtidigt ge serien en tydligare dramatisk berättarbåge, men Marianna berömmer det holländska formatet.

– Ja, manuset utgår från sådant som kan hända i en vanlig skolklass, men inga repliker finns skrivna, det får de unga spela fram själva i scenerna. Det är nog det som skapat störst igenkänning – språket som inga vuxna påverkat, säger Marianna, det är en av de största framgångsfaktorerna.

– Rollerna är också bearbetade för den svenska serien, Emilia som är väldigt dominerande i danska förlagan, har vi låtit bli mer sympatisk, säger Marianna. Serien har också hög moral och alla konflikter får en lösning, samtidigt som våra public service-värderingar finns med.

Det kan vara lätt att tro att det var den norska tv-serien ”Skam” som bäddade för den här typen kortserier, men ”Klassen” hade redan börjat spelas in i Danmark, när det danska produktionsbolaget hörde talas om den norska framgången. Idag äger det danska produktionsbolaget STV den nordiska formaträtten för ”Klassen”.

– Ja, det är danska STV, med producenten Sussan Treshow, som producerar serien för SVT. Samarbetet med dem har varit fantastiskt, men som projektledare för en så kallad produktionsutläggning är det jag som har sista ordet i mycket, till exempel casting, manus, val av regissör och klippning, säger Marianna.

Skådespelarna är mellan 12 och 15 år, men exakt i vilken klass de går sägs aldrig. Skolmiljön skapar identifikationsmöjligheter och alla kan känna igen sig i mångfaldsperspektivet.

– Vi sökte unga både utifrån utseende och personlighet, men de skulle ju också klara av att spela rollerna bra. Rollerna är typiska karaktärer, en sportnörd, en datanörd, en klassens drottning, en snäll tjej, en alternativ flicka, berättar Marianna och tillägger att alla verkar lika populära, även om kärleksparet sticker ut lite.

Klick-raket och kändisskap

SVT lade ner stort arbete på att förbereda ungdomarna inför vad publiciteten skulle kunna innebära. När terminen startade efter jullovet, rusade klickstatistiken i höjden, samtidigt som aktiviteterna på sociala medier tog fart. Ändå var kanske ingen beredd på att de unga skådespelarna skulle få 15 000 - 19 000 följare på sina Instagramkonton.

”Klassen” har blivit mycket framgångsrik och under vecka 11 till och med vecka 16 har serien stått för runt 20 procent av alla starter på SVT Plays barnkategori. I takt med att klicken ökade blev de unga skådespelarna mer kända och serien en ”snackis”. Analytikerna kan se hur publiken börjat söka efter titeln på SVT Play och det visar att det pratas om programmet.

Klassen blev en tydlig klick-raket och gick till och med om populära Pippi Långstrump. Foto: Skärmklipp Kelly Smith

Under Påsklovet gick ”Klassen” som bäst och fick totalt 1,8 miljoner starter på SVT:s playutbud och 4,7 gånger fler starter än ”Pippi Långstrump” på SVT Play.

– ”Pippi Långstrump” ligger nästan alltid i topp på SVT Plays barnutbud med högst antal starter per vecka, men under de senaste veckorna har Klassen varit mer framgångsrik än Pippi och även samlat fler uppspelade timmar än Pippi! Då ska man veta att Pippi-avsnitten är längre än ”Klassens” episoder, säger Kelly Smith, digitalanalytiker på SVT.

Unikt produktionssätt för fler timmar

Produktionssättet har också varit unikt för den här programserien, med mycket kort produktionstid per avsnitt.

– Det går inte att jämföra med produktion av vuxendrama, säger Marianna, och berättar att SVT:s två regissörer Amelie Nörgaard och Jan Persson, som stått för både regi och manusbearbetning, jobbat parallellt med varsitt team, två fotografer, ljudtekniker och inspelningsledning och gjort två avsnitt per dag.

Petter Bragée, programchef.

Petter Bragée, programchef på
SVT i Malmö, menar att med den
här produktionsmetoden kan SVT leverera både kvalitet och kvantitet.

– Barn vill precis som vuxna se
långa serier, för de vill leva med
sina favoritkaraktärer och gå in i en annan värld under en lång tid. För
att kunna uppnå många avsnitt till rimlig peng måste vi producera på
ett annat sätt än traditionellt drama, annars skulle vi få ett väldigt litet utbud, säger Petter Bragée.

Det ligger en stor arbetsinsats, från många olika yrkesgrupper bakom den framgångsrika serien.

– Ja, det har varit ett komplext arbete och det har varit jättekul, säger Marianna, som redan är igång med arbetet på säsong två.

Lena Wemar

7 gillar detta

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Tf redaktör: Anna Thodenius

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör