23 maj

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny

ESC arrangeras i Portugal i maj i Arena Altice, som har plats för 20 000 åskådare och är en av de största inomhusarenorna i Europa. Foto: Joakim Rådström

Publicerad 18 april 2018 08:48 - Uppdaterad 18 april 2018 08:49

Avskalad pompa utlovas vid Eurovision i Portugal

Eurovision Song Contest (ESC) brukar i de flesta fall vara pampiga jätteevenemang med LED-väggar i kolossalformat, tonvis med konfetti, eldsprutare och lindansare, och budgetar motsvarande en mindre stats årliga BNP. Inför ESC 2018 i Portugal utlovas dock en mer avskalad show, med artisten och numret i centrum.

– Vi gör det bra från början, och tar in folk som är erfarna. Vi började redan i augusti, och det är ju så pass tidigt man ska vara ute. Man kan inte säga att det är ”lugnt och skönt”, men det är ordnade former, säger svenska Ola Melzig, produktionschef för ESC 2018-teamet i Portugal.

Melzig har varit med vid ett flertal eurovisionsevenemang, som teknisk chef vid ESC 2013 och 2016, som produktionsansvarig för ljus och riggning på ESC år 2000 och som produktionsledare i Ukraina i fjol. Kontrasten i år mot situationen 2017 kunde emellertid inte vara större – då hoppade de lokala producenterna av bara tre månader innan showen skulle äga rum, och det blev nästan orimligt stressigt att hinna förbereda ESC i tid.

– Där var det ett team som försökte göra produktionen i sex månader och presterade ingenting, och det var det som skapade kaoset. Det var bara dumhet som gjorde att vi ärvde den situationen som uppstod i Ukraina, säger Melzig.

Tobias Åberg och Ola Melzig är tillsammans produktionschefer för ESC 2018-teamet i Portugal. Foto: Joakim Rådström

Ändå är inte Portugal några erfarna ESC-arrangörer: landet har faktiskt aldrig vunnit, trots att de deltagit hela 49 gånger sedan deras premiär 1964. Därmed har Portugal rekordet för flest deltagartillfällen utan en vinst – rimligen en tråkig ära för landet.

– Vi har väntat i över 50 år på den här stunden och så inträffade det till slut, så det är vi väldigt glada för! säger Paulo Resende, vice exekutiv producent för ESC 2018, med ett skratt.

Portugal var förvisso förhandstippade som vinnare inför förra året, med den honungslent smäktande balladen ”Amar pelos dois”, sjungen av den hjärtsjuke Salvador Sobral med stor inlevelse och dramatiskt viftande händer. Ändå utgjorde inte inslaget någon bombastisk scenshow, som ofta kan vara fallet med vinnarlåtarna i Eurovision. Sobrals framträdande var avskalat, men därmed också extra vackert.

– Det kommer att bli en mycket spektakulär show – men på ett helt annat sätt. Men det är framför allt en scensättningsfråga, där scenen och hela arenan kommer att samverka för att sätta tonen, säger Paulo Resende.

Mer kostnadseffektivt

Det innebär också att kostnaderna för hela showen minskar, och teamet bakom ESC 2018 i Lissabon arbetar mot målet att skapa det mest kostnadseffektiva Eurovisionsevenemanget på 10 år – men utan att göra en sämre föreställning för det.

Det finns en vana att arrangera stora event i Arena Altice. Tidigare har till exempel EM i fotboll och Web Summit arrangerats här. Foto: Joakim Rådström

Även Ola Melzig påpekar hur årets Eurovisionsevenemang kommer att bli mer avskalat än vad vi är vana vid – helt i linje med fjolårsvinnaren själv.

– Vi skippar all video på scenen i år, så vi kommer inte att ha några stora LED-väggar eller sådant. För med den teknik som finns tillgänglig nu går det inte att ta videospåret längre. Vi väljer istället att lägga allt fokus på artisten. Men det blir spännande! säger han.

Inspirationen i det omgivande samhället är inte svår att finna. Det behövs inga bombasmer; Lissabon charmar tvärtom med sin lite bedagade, nästan ruffiga charm. Stadens klassiska gula spårvagnar stånkar stadigt upp- och nedför de många kullerstensbackarna. På gatuserveringarna kan man avnjuta ljuvliga fiskrätter och lokalt vitt vin. Och i det gamla Alfamadistriktet kan man avnjuta den unikt portugisiska musikformen fado, framförd live av lokala talanger på specialiserade krogar.

– Musik är inte fyrverkerier; musik är en känsla, som den begåvade fadistan (fado-sångaren) Salvador Sobral sade till Eurovisionpubliken förra året.

Arena för stora event

Själva Eurovision kommer i år att äga rum i den väldiga Arena Altice, som har plats för 20 000 åskådare och som därmed är en av de största inomhusarenorna i Europa. Arenan ligger i parken Parque das Nações utanför centrala Lissabon, ett utställningsområde som byggdes till världsutställningen Expo ’98.

Förberedelserna inför ESC i maj pågår för fullt i Arena Altice. Foto: Joakim Rådström

– Det finns en erfarenhet av att arrangera stora event härnere. De hade ju EM i fotboll här 2004, och så arrangerar de varje år Web Summit, och musikfestivalen Rock in Rio. Och vi har fått med många som var med vid de arrangemangen till vårt team, säger Ola Melzig.

Vi åker ut till Parque das Nações och tittar. Det är onekligen en stor arena, som ett landat tefat mitt i en park full med exempel på ovanlig arkitektur, fontäner, en linbana som löper längs vattnet och en sorts konstnärliga ljusorangea parasoller efter hela fasaden.

Det är här som giganternas kamp ska avgöras senare i vår, där Sveriges egen Benjamin Ingrosso går upp i ringen mot hela Europas musikmaffia.

Paulo Resende vid den portugisiska statstelevisionen RTP är fylld av förväntan inför showen.

– Vi är på rätt spår nu, och allt går bra. Ni kommer att bli imponerade av resultatet! säger Resende.

Den 8 och 10 maj äger semifinalerna inom ESC rum, och den 12 maj arrangeras själva huvudfinalen.

JOAKIM RÅDSTRÖM

FAKTARUTA: Svenskar bakom ESC i Portugal

Åtskilliga svenskar utöver Ola Melzig arbetar med Eurovision Song Contest i Portugal. Dessa är:

Tobias Åberg - Head of production tillsammans med Ola Melzig

Christer Björkman - Contest Producer

Mattias Carlsson - Viewing Room Director

Tobias Brodd - Layout Manager

Erik Blomdahl - Logistic Manager

Robert Roos - Technical Manager Props

Tobbe Magnesved - Stage Manager

Henric von Zweigbergk - Floor Manager

Sara Svensson - Production Assistant

Carl-Philip Landin - Backstage Manager

Pierre Bredenstenslien - Backstage Manager

Oskar Österlie - Stage Crew

Henrik Israelsson - Stage Crew

4 gillar detta