25 april

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny

Publicerad 13 april 2018 09:49 - Uppdaterad 13 april 2018 12:30

Sabina Rasiwala

Ledarkrönika: Sabina Rasiwala, HR- och Kommunikationsdirektör

Tankar från en sjundeplats

Förra året vann SVT priset som årets mest attraktiva arbetsgivare. Det gjorde vi inte i år direkt. Vi kom sjua. Södra skogsägarna seglade upp från en 58:e plats till plats nummer ett.

Södra skogsägarna, Volvo Cars och Volvo Group, etta, tvåa och trea. Men efter två dygn i personlig räfst och rättarting, säck och aska och annat elände så har jag börjat närma mig några mer grundade spaningar i ämnet och funderingar på framtiden.

Spaning nummer ett: Trygghet

Stor stabil svensk basindustri med många anställda klev upp på prispallen när årets mest attraktiva arbetsgivare utsågs. Volvo Cars har ca 25 000 medarbetare och Södra skogsägarna 51 000 ägare. I studien ingick drygt 5000 svarande, spridda över hela landet. Vi såg samma trend i förtroendebarometern för någon vecka sedan där skyddande och bevarandeinstitutioner som Polisen, Skatteverket, domstolarna, Säpo, Systembolaget (och ICA) åtnjuter högre förtroende än SVT just nu.

Alla ovan gör ett fantastiskt arbete men självklart funderar vi på hur vi ska bli bättre på att lyfta fram vårt utbud och vårt sätt att arbeta så att förtroendet för SVT ökar ytterligare. Mätmetoderna i studierna skiljer sig åt, och mättillfället också, men nog verkar det som om vår befolkning orienterar sig mot trygghet.

Spaning nummer två: Mättillfället

Sista veckan i oktober och första i november genomfördes enkäten. Ja, mitt under den period då vi försökte reda ut SVT:s förhållningssätt till #metoo. Jag (som HR och Kommunikationsansvarig) vill att SVT ska uppfattas som transparent samtidigt som vi alltid sätter sekretessen kring personalärenden högst. Man kunde läsa mycket om SVT som arbetsgivare under de höstveckorna. Sanna saker och osanna saker och en hel del uppgifter som vi aldrig kunde eller ville bekräfta.

Spaning nummer tre och den viktigaste: Vi är våra bästa ambassadörer

I studien så är det just den personliga berättelsen om ett företag, från en vän eller bekant som bidrar till din uppfattning om en arbetsgivare. Om du på spårvagnen eller i en lekpark berättar om din arbetsplats som ett bra ställe, en bra arbetsmiljö med bra kollegor (förutsatt att du tycker så, så klart) så gör det stor skillnad. Och det är klart att har man 25 000 medarbetare som Volvo så är räckvidden större. Men det tycker jag inte att vi ska gömma oss bakom – vi vann ju över Volvo förra året.

Istället ska vi fortsätta att skapa rätt förutsättningar för den fina berättelsen om SVT som arbetsplats. Vi sammanfattar den förutsättningen numera som att vi tillsammans bygger en hållbar prestationsmiljö. En miljö där alla som arbetar får möjlighet att prestera optimalt utifrån gällande ramar och samtidigt känner en tillhörighet och att man bidrar, utvecklas och bekräftas i sitt arbete. Medarbetarundersökningen vi genomför nu kommer att ge oss kunskap om vad vi behöver arbeta på i olika delar i organisationen för att vi ska må bättre och samtidigt kunna göra vårt bästa.

Då kommer fler berättelser. Så vinner vi igen.

4 gillar detta