23 september

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny

Tackfilmen på Facebook där deltagarna får ta emot fotoboken med hyllningar från publiken.

Publicerad 3 april 2018 07:00 - Uppdaterad 4 april 2018 11:19

Publikens engagemang blev nytt innehåll

Publikens hyllningar och engagemang i programserien Lerins lärlingar har varit enorm både på sociala medier och mejl. För att ge något tillbaka till publiken använde SVT engagemanget till att skapa nytt innehåll – i samarbete med publiken.

Programserien Lerins lärlingar sändes på SVT under januari och februari i år och fick ett enormt gensvar från publiken. Programmet hade höga tittarsiffror både i broadcast och i SVT Play och tillhörde de 20 procent mest sedda programmen på båda plattformarna. Förutom trailers och traditionell PR har klipp på sociala medier varit en del av marknadsföringen av programserien och det har resulterat i mängder av hyllningar på Facebook och mejl.

– Vi har suttit i en riktig kärleksdusch varje vecka. Många av de berättelser publiken har delat med sig till oss har varit personliga, privata och otroligt engagerande, säger Maria Zerihoun på Publikdialog på SVT HR och Kommunikation.

Ville tacka publiken

SVT Kultur och Samhälle, som producerat programserien tillsammans med produktionsbolaget Nexiko, diskuterade med Publikdialog hur de skulle kunna fånga upp det fantastiska engagemang som publiken till Lerins lärlingar varje vecka gav uttryck för.

– Vi hade redan tidigare pratat om att vi vill hitta nya sätt att hålla vårt innehåll vid liv på SVT Play tillsammans med publiken och nu fanns det ett superbra tillfälle, säger Anna Luuk Priske, projektledare för programmet.

– Dels kände jag personligen att jag ville träffa deltagarna igen och verkligen tacka för hur fint de delat med sig av sina liv och drömmar till tv-publiken. Jag ville att de skulle få känna hur otroligt stort engagemanget blev kring programmet. Dels kände jag på mig att just den återkopplingen kunde bli starkt rörligt innehåll.

Hålla i programmen

Anna Luuk Priske konstaterar att SVT generellt måste bli bättre på att jobba närmare publiken och hålla i programmen hela vägen.

– Projektledarens jobb slutar inte när en godkänd fil landar i vårt distributionssystem, då börjar en ny viktig fas, att landa programmet hos publiken och att vara i dialog med dem som vi gjort programmet för, säger Anna Luuk Priske.

Maria Zerihoun på Publikdialog och Anna Luuk Priske arbetade tillsammans fram ett koncept för hur de skulle fånga upp det enorma publikengagemanget och ge något tillbaka till både publiken och deltagarna. Och eftersom deltagarna har fortsatt att ses tillsammans med Lars Lerin varje onsdag, planerade programredaktionen i samarbete med Publikdialog in ett återbesök där de fick ta del av publikens hyllningar. Rent konkret så vände SVT sig direkt till publiken på Facebook och bad dem att skicka in sina hyllningar en gång till inför besöket i Karlstad.

– En viktig grundläggande aspekt här är att människor vill vara delaktiga. Så när vi på SVT vänder oss direkt till vår publik och berättar att vi ska till Karlstad för att besöka lärlingarna och frågar om man vill dela med sig av sin hyllning så kickar den medmänskliga handlingen igång. Och det på ett sätt som lämnade oss väldigt berörda! konstaterar Maria Zerihoun.

Fotobok och hyllningsaffischer

På bara några dagar var man uppe i över hundra tusen i räckvidd. Ur de tusentals hyllningarna som kom in valde Publikdialog ut ett antal och skickade dem till SVT Design i Växjö som satte ihop en fotobok.

– Jag och Nexiko åkte till Karlstad och tackade och filmade när deltagarna tog emot boken med alla de kärleksfulla kommentarerna från publiken. Det var rörande att se hur otroligt glada både de och Lars blev, säger Anna Luuk Priske.

Anna Luuk Priske och Maria Zerihoun håller i en av de affischer som togs fram med hyllningar från publiken. Foto: Anna Thodenius

Fotoboken som lämnades över till deltagarna i Lerins lärlingar. Foto: SVT

Överlämningen av fotoboken till lärlingarna filmades och blev ett nytt Facebook-klipp med hjälp av Nexiko och Hanna Larsson, Pernilla Ståhl och Anna Luuk Priske på SVT. Klippet blev återkopplingen tillbaka till publiken. En online-succé som i dagsläget har genererat ett par hundra tusen videovisningar och drygt 10 000 reaktioner (kommentarer, delningar och gilla/älska).

Citaten blev även hyllningsaffischer som sattes upp i SVT:s lokaler. Det är den första typ av affisch där publiken har fått ta plats och berätta om SVT:s utbud.

– Vad som är så häftigt med hyllningarna till Lerins konstnär är att helheten verkligen blev större än summan av delarna. Och vad som är viktigt att komma ihåg är att förutsättningen för att jobba med tittarengagemang är att SVT:s innehåll engagerar – och det gör det! konstaterar Maria Zerihooun.

– Min förhoppning är att det här arbetet inte ska vara en mall, utan mer en inspiration på hur vi på SVT på olika sätt kan jobba med att samverka med publiken och lyfta tittarengagemang.

Uppmaningen till publikenlänk till annan webbplats

Fakta:

Lerins lärlingar är en dokumentärserie som sändes i SVT under januari och februari 2018.

I serien anordnar konstnären Lars Lerin en konstskola för en grupp personer med funktionsnedsättningar i Karlstad.

Anna Thodenius

3 gillar detta

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Tf redaktör: Anna Thodenius

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör