15 december

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny

Publicerad 23 mars 2018 07:00 - Uppdaterad 4 april 2018 11:05

Ledarkrönikan: Lena Glaser, programdirektör

Betydelsen av en online-kontext

Ja, då har Melodifestivalen glittrat färdigt för den här gången. Resan har gått från norr till söder med final i Stockholm. En folkfest har det blivit.

Debatten har varit het. Antalet referenser till nattliga krismöten har varit ungefär så många som de brukar. Rätt låt vann förstås. Och tittarsiffrorna har varit… Ungefär som de brukar om man tittar på ett snitt de senaste fem åren. Sämre än förra året men bättre än året innan. Och med en andel på 80 procent. 80 procent av alla som tittade på TV vid den tiden i lördags tittade på Melodifestivalen. Det måste man väl ändå vara ganska nöjd med, eller hur?

Vi är glada och stolta över att än en gång ha samlat, om inte hela Sverige, så i alla fall större delen av det Sverige som tittade på TV i lördags kväll. Plus 28 000 personer på plats i arenan. Men vi kan ju naturligtvis inte slå oss till ro med det. Arbetet är redan igång med att utvärdera årets festival och planera för nästa. En viktig fråga för framtiden är: Hur ser Melodifestivalen ut när Online är lika viktigt som broadcast (en av SVT:s övergripande strategiska riktlinjer). Hur ser över huvud taget de riktigt stora tillsammans-titlarna ut i en online-kontext?

Prioprocessen 2019

Det där med online-kontexten pratade vi mycket om i förra veckan när vi startade upp Prioprocessen inför 2019. Arbetet som programledningen gör varje vår, för att prioritera fram program till det nästkommande årets kanaler och tjänster.

Inför 2019 börjar vi på allvar beställa utifrån SVT Plays och Play-publikens behov. Att samla är fortsatt viktigt, samtidigt som begreppet kommer att behöva utvecklas, tillsammans med programmen. Att samla samtidigt och över tid. Att samla brett och många ibland och en mindre men mer specifik grupp ibland.

En ny varumärkesstrategi för SVT Play finns på plats. Nu handlar det om att se till att upprätthålla den position vi har i online-världen. Med hjälp av programmen så klart, men också genom att fortsätta utveckla hur vi presenterar och paketerar dem och genom att fortsätta utveckla tjänsten så att den motsvarar publikens förväntningar.

Utmana oss själva

När det gäller programmen behöver vi som vanligt tänka brett och utmana oss själva och vår egen och andras bild av vilka vi är. Samtidigt som vi ska fortsätta vara stolta över det som fungerar bra och som publiken verkligen uppskattar hos en aktör som oss.

Vi pratar om att å ena sidan gräva där vi står och vidareutveckla titlar som fungerar bra och är uppskattade av publiken, och som enkelt passar in i vårt varumärke. Samtidigt som vi måste våga utmana oss själva, och ibland också publikens uppfattning om oss, och utveckla helt nya typer av program.

Det här är kanske den svåraste men också mest spännande uppgiften vi har framöver. Att ta avstamp i vår historia och kasta oss in i framtiden. Med mod och klokskap. Att våga gå vår egen väg utan att förlora vår historia.

Lena Glaser
Programdirektör

0 gillar detta

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör