21 juni

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny

Publicerad 21 mars 2018 15:22 - Uppdaterad 4 april 2018 11:01

Petter Bragée

Stafetten: Petter Bragée, programchef i Malmö

Vi behöver lära känna dagens tonåringar

Christer Mellstrand, marknadschef på SVT HR- och Kommunikation, skickade vidare stafettpinnen till Petter Bragée, programchef i Malmö med frågan: Hur återuppfinner vi Public Service för en ny generation, innehållsmässigt samtidigt som vi behåller vår bredd?

Petter svarar:

Efter 26 år på SVT fick jag ingen fjuttfråga minsann, utan själva FRÅGAN. Tack Christer för förtroendet. Det korta svaret – genom att lära känna dagens tonåringar. Då kan vi bevisligen nå dem och vara relevanta (Lex Skam). Men vad hindrar oss?

Jag tror vi slarvat med researchen. Jag började på Växjöteve på nittiotalet där vi gjorde precis den ungdomsteve vi gissade att ungdomarna ville ha. En härlig blandning av pop, skateboard, smink, raggare, girl power mm. Ibland gissade vi rätt. Oftast inte. Och det känns lite som SVT fortsatt med gissningar och spridda skurar. Ibland har vi prickat in en Spung (2002) eller en Portkod (2012), men någon ung-strategi har vi inte haft.

Det har NRK (även om ung där är 15-35). I korthet omfördelar de resurser till relevant nutida norsk fiktion med igenkänning för ung publik. Fiktionsserierna är i flera prisklasser och kommer från barnredaktionen, P3-redaktionen och från NRK:s drama-avdelning. Synkat med inköpta serier. Ett årshjul med ständigt nya dramaserier, sitcoms, sketchserier riktade mot unga.

Research är grunden

Den andra delen av strategin handlar om personlighetsdrivet berättande. Det direkta tilltalet i alla genrer. Hitta och bygga unga profiler långsiktigt. Alla avdelningar jobbar med detta. NRK har fördelen att ha radion i sitt ekosystem, men samarbete med SR i Sverige är inte omöjligt, vilket Musikhjälpen visar.

Så mitt andra svar på FRÅGAN är ta en titt på hur NRK jobbar. Men grunden är researchen. Och där ligger vi kanske till och med före. I Malmö finns SVTZ, en redaktion med Maria Karlsson Thörnqvist och Anna Bylund i spetsen som jobbat med att lära känna dagens tonåringar. Instagramkontot är fantastiskt i sitt nakna, men varsamma utlämnande av tonårens alla tankar och problem, #svtz.

Gänget har dessutom gjort en rad små teveserier som hällt debattbränsle på kontot och givit nya insikter. Skådisar och teman har prövats. Och nu är Maria redo att göra det interna tonårsdramat som hela tiden var målet. "Festen" handlar om utsatthet, nakenbilder, mobbing, kriminalitet mm. Med skådisar grundade i sina karaktärer. Inspelning i höst.

Vi behöver årshjul

SVTZ:s 52-sidiga research har väckt intresse på självaste NRK där Maria föreläser i dagarna. Stort tycker jag. Rapporten handlar om identitet, relationer, prestation, psykisk ohälsa. SVTZ jobbar med att möta de olika behov man hittat, som behovet att bli lyssnad på och ingå i ett sammanhang (Instagramkontot), behovet att få känna hopp (Ångestbilen) eller att få visa vem man verkligen är (Festen).

Med researchen i ryggen ska vi även göra två andra fiktionsserier och en realityserie om tonåren tillsammans med produktionsbolag. Men det här är fortfarande spridda skurar. Vi behöver NRK:s årshjul. Vi behöver ett Play där unga alltid hittar relevant innehåll. Och vi behöver otroligt nog återupptäcka att tonåren är intressanta. Att vi tappat insikten är ett mysterium. Kanske går svaret att hitta i vår genrestyrda och snåriga organisation? Men det är en annan krönika 😊

Jag skickar stafetten vidare till Hanna Lagerberg, redaktör i i den ortsöverskridande Barnplayredaktionen. Hur har ditt första år på SVT varit? Vad har du sett som har överraskat positivt och negativt? Vad ska vi förändra?

Petter Bragée
Programchef Malmö

1 gillar detta

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Tf redaktör: Anna Thodenius

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör