21 september

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny

Henrik Hartmann satsar på utveckling av det digitala samarbetet när han fortsätter som generalsekretare för Nordvision i ytterligare fyra år. Foto: Bjarne Bergius Hermansen

Publicerad 19 mars 2018 10:20 - Uppdaterad 4 april 2018 10:47

Digitalt samarbete i fokus för Nordvision

Henrik Hartmann inleder en ny period som generalsekretare för Nordvision den 1 juli 2018. Under de kommande fyra åren som generalsekreterare vill han fokusera på utveckling av det digitala samarbetet.

– Jag är otroligt glad och tacksam över att kunna fortsätta arbetet med att utveckla det nordiska samarbetet, säger Henrik Hartmann som inleder en ny fyraårig period som generalsekretare för Nordvision i juli.

Den sittande generalsekreteraren tillsattes efter en rekryteringsprocess där tjänsten annonserats ut inom samtliga nordiska public service-bolag. Henrik Hartmann har en gedigen erfarenhet från både DR och Nordvisionssamarbetet och Nordvisions ordförande, Marit af Björksten, glädjer sig åt att Henrik Hartmann valde att söka tjänsten som generalsekretare igen.

– Det var många starka kandidater från alla de nordiska länderna, men Henrik var den som hade klarast visioner för framtiden, poängterar hon.

Henrik Hartmann har varit ledare för Nordvision sedan 2006 och har tidigare bland annat arbetat som redaktör och redaktionschef på DR.

Enligt Henrik Hartmann blir den stora utmaningen de kommande åren att styra Nordvision i en mer digital och strategisk riktning.

– För närvarande befinner sig public service under stor press, men genom att samarbeta och utnyttja varandras kompetens över landsgränserna kan vi erbjuda fler unika program. Och när vi producerar tillsammans kan vi göra det billigare, säger Hartmann.

“Det finns behov av nytänkande”

Marit af Björkesten påpekar att Nordvision har utvecklats i en positiv riktning under senare år, särskilt när det gäller antalet samproduktioner och programutväxlingar som har stigit markant. Hon håller med Henrik Hartmann om att Nordvision nu behöver ta ett tydligare steg i digital riktning.

– Det finns behov av nytänkande på det digitala området. Det är svårt och en utmaning som alla Nordvisions-partners jobbar med. Ett eventuellt tekniskt samarbete inom Nordvision är dessutom mer komplicerat än övriga samarbetsområden eftersom alla bolag har olika tekniska system, förklarar af Björkesten.

Hon anser att Nordvisions-samarbetet är en nödvändighet om de nordiska public service-bolagen ska kunna möta konkurrensen från giganter som Google, Netflix, Amazon och Facebook.

– Vi behöver bli ännu bättre på att samarbeta för att kunna stå starkare i förhållande till de internationella aktörerna, understryker Henrik Hartmann.

Nordvision – ett unikt samarbete

Samarbetet inom Nordvision har under alla år präglats av ett stort ömsesidigt förtroende.

– Det hör inte till vanligheterna inom mediavärlden att dela med sig av omvärldsanalyser och strategier, men som partner i Nordvision får vi en massa stöd av varandra. Det handlar inte bara om att spara pengar, utan genom att slå samman våra resurser uppnår vi också en bättre kvalité, poängterar Marit af Björkesten.

Under de kommande fyra åren vill mediedirektörerna tillsammans med Henrik Hartmann bjuda in till en diskussion om hur samarbetet ska kunna stärkas och förnyas ytterligare. Han tror att de nordiska public service-bolagen i framtiden kan samarbeta mer strategiskt, så att de kan erbjuda mer utpräglat nordiskt innehåll med ännu längre rättighetsperioder, precis som Netflix gör med det amerikanska innehållet i dag.

Nordvisionsrekord igen

Anna Thodenius

0 gillar detta

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Tf redaktör: Anna Thodenius

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör