19 juni

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny

Publicerad 20 februari 2018 13:34 - Uppdaterad 4 april 2018 10:11

Så associerar unga till SVT:s kulturprogram

När jag hör ordet SVT Kultur tänker jag på någon japansk konstnär som spelar experimentell trummusik.

Så svarar Fredrik, normalkonsument när han ska beskriva sin bild av våra program.

Jag letar i minnet. En vilt trummande japansk konstnär? Det låter osannolikt, men inte helt omöjligt, att vi kan ha sänt något i den vägen.

Att ta del av publikundersökningar kan vara ganska smärtsamt. De senaste veckorna har jag haft det ibland masochistiska nöjet att ta del av hur den unga publiken associerar till SVT och till det laddade ordet kultur.

Många tänker automatiskt på något tråkigt och snobbigt som man förväntas tycka är spännande men som inte är det.

Det motsägelsefulla är att de samtidigt beskriver sin längtan efter program som väcker känslor och nya tankar. Exakt det som just kulturen borde vara allra bäst på.

Lavin av publikkärlek

Med vilka ord skulle Fredrik, normalkonsument ha beskrivit SVT Kultur om han i stället hade kommit att tänka på Lerins Lärlingar? Serien som redan har utlöst en sådan lavin av publikkärlek och tacksamhet att Tittarservice nästan brakat ihop?

Här har vi en av landets mest hyllade konstnär som arbetar med en grupp funktionsnedsatta personer, för vilka konsten och skapandet är något helt livsnödvändigt. En lustfylld väg till både stolthet och självförverkligande.

Det är inspirerande, känslosam och helt ljuvlig TV. Sån där som förändrar en och gör en till en lite bättre människa än man var innan.

Inte snobbiga och tråkiga

Är Lerins Lärlingar ett kulturprogram? Självklart är det det. Ibland tror jag att en del av problemet är att publiken inte uppfattar en stor del av våra kulturprogram som kulturprogram, just för att de inte upplever dem som snobbiga och tråkiga.

För att våra program, tvärtemot folks förväntningar, ytterst sällan handlar om experimentella konstnärstrummisar från Japan.

Sanningen är ju att vi har kulturprogram av olika sorter och för olika sorters publik i SVT. Vi vill sprida kulturen till många och bidra till att göra alla mer nyfikna och insatta.

Det är vår helt grundläggande strategi och den ska vi hålla fast vid.

0 gillar detta

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Tf redaktör: Anna Thodenius

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör