23 maj

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny

Publicerad 17 januari 2018 17:10 - Uppdaterad 4 april 2018 08:47

Nej, jag är inte det minsta lugn

Vi hade närmare 850 000 unika användare i Barnkanalens videospelare över julveckorna. Och ytterligare barnutbudstittare utöver det i SVT Play.

Trots att vi alltid siktar på att nå precis alla barn är jag ändå lite överväldigad av hur nära vi är.

Barnkanalens mission för att göra våra tittare mer nyfikna och insatta är att vi ger barn makt. Vi vet att de är viktiga, vi ser dem och vi är magiska.

Jag tar julhelgens besöksstatistik som ett tecken på att när vi har tydliga målbilder som vi alla delar och fokuserar på, då kan vi uppnå precis det.

Trots vårt starka nuläge är jag inte det minsta lugn dock. Det som är en väl fungerande videotjänst idag, kan vara irrelevant om ett par år. Förändringen i mediebeteenden är oerhört snabb och osäker.

Förändra och förbättra

Steve Jobs orginalmission för Apple löd: "To make a contribution to the world by making tools for the mind that advance humankind.”

De skulle förändra människan som ras, bättra på våra möjligheter, med tekniska lösningar.

Nu utvecklas en välsorterad marknad av avancerade och högst specialiserade lösningar för fysiska förlängningar och förstärkningar av våra kroppar och liv. Med största sannolikhet kommer våra tonåringar att kunna köpa sig minst dubbelt så lång livslängd som vi har idag. Men Apple har inte gett sig in i den heta bio-tech-industrin.

Röstigenkänning

Apple designs Macs, the best personal computers in the world, along with OS X, iLife, iWork and professional software. Apple leads the digital music revolution with its iPods and iTunes online store. Apple has reinvented the mobile phone with its revolutionary iPhone and App store, and is defining the future of mobile media and computing devices with iPad.

Det låter till att börja med praktiskt och produktorienterat istället för visionärt. Det spännande är vad ’mobile’ innebär. De funktioner Apple lanserar sedan ett par år tillbaka pekar på att röst- och ansiktsigenkänning är framtidens navigation.

Idag är röstigenkänning det som kan lösa problemet med de hundratals funktioner som vi skulle kunna ta del av, men som är oerhört svårtillgängliga för oss både i våra datoriserade bilar och i våra mobiler.

Unga pratar allt mer med sina mobiler istället för att med böjda nackar försöka söka sig fram i krångliga gränssnitt.

Men det är bara en framtidsmöjlighet av flera för TV-tittningen som sker på flera olika skärmar. Motkrafterna är flera och användarbehoven långt ifrån entydiga.

Netflix, Disney och Facebook

Apple svarar på behovet av att kunna slå på en TV och söka någonting jag vet att jag vill ha och få det med så liten insats som möjligt.

Netflix:s styrka är istället att veta vad varje användare vill ha, utan någon annan insats än tidigare onlinehistorik. De skyddar och utvecklar sina algoritmer och sitt eget magiska innehåll för allt vad de är värda och tänker sig en upplevelse där jag inte behöver varken söka eller prata för att titta på något.

Disney är övertygade om att ingen kan leverera lika mycket lika bra barn- och familjeinnehåll som dem - och startar en egen tjänst dit den som vill kolla på något med sina barn kan tänkas gå. För dem är mobilt mindre viktigt då vi ser hur föräldrar allra helst sätter barnen framför de stora skärmarna där allt är under kontroll och man kan titta tillsammans.

Och Facebook driver sin mission att ge folk makten att dela och skapa en mer öppen och ihopkopplad värld. Det är inte omöjligt att vi är helt beroende av att innehåll delas och konsumeras av någon nära eller avlägsen vän för att vi ska kunna och vilja se det.

Största utmaningen

Den största utmaningen på barnområdet nu är hur vi med våra extremt slimmade team, ska kunna utveckla både för det som fungerar så bra idag, samtidigt som vi bäddar tekniskt för en flera framtida möjliga scenarier.

Om vi inte är starka på det som framtidens användare kräver, när de kräver det, har vi ingen chans att äga vår egen trafik – att ha användare som kommer till våra egna oberoende plattformar.

Någon önskade att Apple TV hade ett mer beskrivande namn, som Guide eller Watchlist. Jag är glad att den inte heter det så att vi ännu påminns om att det är Apple som bestämmer vad som får och inte får komma upp i den listan.

Det är inte det att jag inte litar på att algoritmer kan gör ett mycket bättre jobb än en redaktör – oavsett om målet är att få fler annonsvisningar eller om det är att göra användare mer nyfikna och insatta.

Men jag vet att Apple inte har samma målbild som jag.

Stor ökning för online i decemberlänk till annan webbplats

Nu utvecklas en välsorterad marknad av avancerade och högst specialiserade lösningar för fysiska förlängningar och förstärkningar av våra kroppar och liv.

Malin Ströman
Produktchef barn

0 gillar detta